Jak začít s podnikáním na internetu? 3 konkrétní kroky a dostupné návody, které vám pomohou

Vstup do e-commerce znamená především obrovskou příležitost. Nabízí mnoho výhod pro vaše zákazníky a s tím spojený rozvoj vašeho podnikání. Nováčky může od e-commerce odrazovat strach z konkurence, složitost on-line prostředí či neznalost všech nástrojů a možností. Ale pokud postupujete krok za krokem a budete mít pod kontrolou čísla a vypracovanou strategii, významně zvýšíte vaši šanci.

Krok č. 1: Kvalitní analýza

Než se pustíte do online podnikání, je vhodné si vytvořit e-commerce strategii odpovídající vašemu oboru a cílům, kterých chcete dosáhnout.. Při tvorbě strategie je zapotřebí vzít v potaz hodně souvislostí. Především se jedná o tři základní oblasti:

  • Typ vašeho produktu: služby vs. produkt
  • Záběr vašeho zaměření: generalizace vs. specializace
  • Koncový zákazník: B2B vs. B2C (a s tím spojený způsob distribuce produktu/služby)

Jednoduchý příklad: pokud se rozhodnete prodávat unikátní produkty (třeba boty nadměrných velikostí), musíte mimo jiné vědět, že je tento speciální trh a počet vašich potenciálních zákazníků dostatečně velký. Opakem specializace je generalizace, v takovém případě se budete snažit o rozšiřování portfolia a poskytování maximálního množství produktů. „Ani jedna z možností není špatně. Zásadním způsobem ale mění způsob uvažování o tom, jak byste svoji strategii měli sestavovat,“ upozorňuje Sales Representative oXyShopu, Ota Meissner. Na toto téma velmi podrobně mluvil ve webináři pro CzechInvest.

16 let zkušeností nám při tvorbě strategie pomohlo vytvořit velmi účinnou vizualizační pomůcku. Ta může sloužit jak pro začínající podnikatele a firmy, tak i pro firmy, které online strategii mají – jednoduše pro kontrolu, jestli jim funguje. „Součástí naší analýzy je také základní ekonomická rovnice, takzvané skóre projektu. Zadáváme do ní reálná data nebo kvalifikovaný odhad. Díky tomu si můžete okamžitě spočítat, jestli je váš projekt životaschopný nebo ne,“ pokračuje Ota Meissner. Pokud výsledek není ideální, neznamená to, že svůj projekt vzdáte. Po stejné cestě se totiž můžete vrátit na začátek svého záměru a vylepšit jeho slabá místa.

Ukázka vizualizační pomůcky

IMG_4959

Krok č. 2: Kvalitní ekonomická rozvaha a „bod zlomu“

Jste ve fázi, kdy umíte definovat své zákazníky. Víte, co jim budete prodávat. Dokážete říct, proč by zákazníci měli nakupovat právě u vás a jak by vaše podnikání mělo celkově vypadat. Jednoduše tedy víte, že váš vstup do e-commerce dává smysl.

A právě v tuto chvíli přichází další důležitý krok: finanční rozvaha. "Nečekejte žádné složitosti. „Jde o poměrně jednoduché excelové tabulky, kam zapíšete všechny investice a jednorázové náklady, které budou spojeny se startem vašeho podnikání na internetu. Jedná se například o nové webové stránky, vývoj e-shopu, náklady na startovací reklamní kampaň, nákup materiálu, apod.“ upřesňuje Ota Meissner. V druhé tabulce pak evidujete předpokládané pravidelné náklady: pronájem kanceláře, poplatky za energie, náklady na logistiku a dopravu, náklady na personál a další služby. Takto máte pod kontrolou všechny náklady a investice spojené s podnikáním na internetu.

Ukázka počátečních nákladů

počáteční náklady

Ekonomická čísla následně rozložíme na časové ose. Díky tomu snadno spočítáme, kdy nastává tzv. bod zlomu – tedy okamžik, kdy se náklady a investice, které do svého projektu vložíte, vrací zpět. „A opět abyste jako výstup dostali pravdivá data, je potřeba přísná disciplína. Měli byste všechny položky uvádět v reálných cenách. Pesimistický přístup by vás mohl demotivovat, příliš optimistický zase klamat,“ radí Ota Meissner. Model je dobré vytvořit si hned v počátku a všechny položky průběžně aktualizovat.

Pokud jste se dostali i přes fázi číslo dvě, svému projektu stále důvěřujete a pravděpodobně se do něj tedy dáte. Spouštíte svůj nový e-shop. Co bude dál? Zatím o vás nikdo neví, zákazníci k vám „přijdou“ nakoupit spíš jen dílem náhody. Abyste byli úspěšní, musíte začít aktivně komunikovat.

Krok č. 3: Úspěšná marketingová on-line strategie

Pro vytvoření úspěšné strategie bude stačit opět „jen“ správná úvaha, trocha logiky a excelová tabulka. Ty vám pomůžou zvolit správné nástroje ve správnou chvíli.

Vytvořte si seznam všech obchodních a marketingových nástrojů, které můžete využít. Ať už je to práce na vlastním webu, příprava atraktivního obsahu, PPC kampaně, sociální sítě – cokoliv vás napadne. Pak si označte jednu až dvě oblasti, na které se plně zaměříte.“ vysvětluje Ota Meissner.

Při online podnikání nezapomeňte ani na strategii v kontextu s vaším offline byznysem. „Do tabulky určitě zapisujte i aktivity jako účast na veletrhu či oborové konferenci. Nakonec můžete zjistit, že i inzerce v tištěném časopise může být pro váš byznys úspěšná.“ pokračuje Meissner.

Ukázka seznamu marketingových aktivit

MKT kanály

Zmiňovaná tabulka má velkou hodnotu pro plánování. Pokud víte, jak velkých tržeb chcete v následujícím období dosáhnout, dokážete skrze poměry spočítat počet zákazníků, které musíte oslovit. A co je důležité – určit si k tomu správné marketingové cesty.

Zároveň vám tento nástroj pomůže vyhodnotit i efektivitu vašeho podnikání. „Díky jednoduchému nástroji vidíte, že máte malý příliv příležitostí a nemáte komu prodávat. Je tedy zřejmé, že musíte zapracovat na znalosti své značky. Pokud naopak vidíte, že generujete dostatečný počet návštěvníků, ale nepřetavíte je do skutečných zákazníků, znamená to, že máte problém jinde – například v cenotvorbě,“ dodává Ota Meissner.

A jednoduchá rada na závěr: ať už bude vaše strategie jakákoliv, nebojte se být kreativní. A vyvažte svou chytrost, eleganci a odvahu s prací s precizními daty.

Potřebujete poradit se správným nastavením ekonomiky vašeho e-shopu?

Podívejte se na webinář E-commerce strategie s Otou Meissnerem nebo si s námi domluvte nezávaznou konzultaci vašeho e-commerce byznysu.

arrow icon