3 nákupní trendy generace Z: Jak na ně připravit svůj e-shop?
Nelehká ekonomická situace mění pravidla vánočních nákupů. Těch se letos očekává přibližně stejně jako před pandemií. Mění se ale nákupní chování generace Z. Co od ní můžete očekávat? A jak těmto trendům přizpůsobit svůj e-shop?
86 % spotřebitelů bude letos nakupovat stejně jako před pandemií
Společnost Coveo letos v létě prováděla průzkum, který se týkal vánočních online nákupů. Výsledek? 86 % spotřebitelů tvrdí, že bude i přes složitou ekonomickou situaci nakupovat stejně nebo více než před pandemií, a to nejen online. Všichni se shodují na tom, že při výběru zboží se budou rozhodovat podle mnoha faktorů – od ceny až po udržitelnost. Velmi zajímavý je ale přístup nastupující generace Z.Generace Z: v ČR aktuálně skoro 1,2 milionů potenciálních zákazníků
Jako generace Z se označují lidé, kteří se narodili mezi léty 1995 a 2009. Podle sčítání Českého statistického úřadu z roku 2021 jde celkem o 1,5 milionů lidí. Pokud budeme vnímat věkovou skupinu 16–26 let jako potenciální zákazníky, kteří nakupují online sami nebo prostřednictvím rodičů, jde o bezmála 1,2 milionů lidí. Jde tedy bezesporu o nemalý trh, a dává smysl o něj pečovat.
3 trendy v nákupech generace Z
Proč by si e-commerce prodejci měli hýčkat generaci Z? Čísla hovoří jasně. Nastupující generace už se nebojí nakupovat i luxusnější zboží online. Důvěřuje – a vrací se ke – značkám, se kterými má dobrou zkušenost a do třetice velmi dbá na udržitelnost. Právě tento faktor je důležitý u 2/3 zákazníků z generace Z. Pokud se podíváte na celé zákaznické spektrum, zohledňuje udržitelnost jen čtvrtina nakupujících.![](https://oxyweb-cdn.oxyshop.cloud/wp-content/uploads/2024/04/generace-Z-1-optimized.png)
Slevy jako motivace? Nelákají všechny
Období předvánočních nákupů se nese často ve znamení slev, mnoho zákazníků (podle zmiňovaného průzkumu celkem 67 %) čeká na akce jako je Black Friday a další výprodeje. Není divu. Do konce roku by celosvětová roční míra inflace měla překročit 6 % (v USA dosáhne až 10 %, v ČR je už teď kolem 18 %), což bude vytvářet tlak na pokles maloobchodních tržeb.Rada od společnosti Coveo přesto zní: nerozdávejte, pokud to není nutné. Právě generace Z jde v tomto případě trochu proti proudu. Slevy a propagační akce zajímá jen asi 42 % z nich, mnohem víc je k nákupu motivují informace o nejprodávanějších (51 %) a doporučených produktech (40 %).
I na e-shopech se proto chovají jinak. Zatímco běžně zákazníci nakupují pomocí vyhledávacího řádku, pomocí kategorií nebo filtrování produktů, generace Z přechází buď rovnou do sekce „novinky“ nebo katalog produktů prochází stránku po stránce a očekává, že jim e-shop produkt sám doporučí jako nejprodávanější.
Omnichannel a marketplace jako klíče k úspěchu
O nutnosti omnichannel přístupu už jsme psali mnohokrát, ať už jde o oblast B2B nebo B2C. Podle výše zmiňovaného průzkumu společnosti Coveo si 54 % spotřebitelů výrobek prohlédne online a následně koupí v obchodě. Téměř stejné množství spotřebitelů (53 %) si naopak výrobek nejdřív prohlédne v obchodě a následně si ho koupí online.Pokud umožňujete svým zákazníkům oba způsoby, máte na trhu mnohem větší výhodu. A pokud své zboží prodáváte i prostřednictvím online tržišť, vaše šance budou ještě vyšší – kvůli výše zmíněné inflaci je letos před Vánocemi budou zákazníci vyhledávat velmi často. Na jednom místě nakoupí více dárků najednou a ušetří tak za dopravu.
3 tipy na optimalizaci e-shopu před vánočním šílenstvím
1. Bouncerate: co je třeba poladit před vánoční sezónou?
- 68 % zákazníků stránky opouští, když nemůže najít hledaný produkt
- 51% zákazníků stránky opouští, když se na e-shopu nemůžou snadno zorientovat
- 42 % zákazníků stránky opouští, pokud má prodejce omezené možnosti dopravy nebo vyzvednutí zboží
2. Další chytré vychytávky: přebytky zboží u pokladny v akci
Zapojte chytré algoritmy. Máte na skladě přebytečné zásoby, které potřebujete prodat? Nabídněte je svým zákazníkům v akci přímo u pokladny. Po doplňkovém zboží k výrobku, který má váš zákazník aktuálně v košíku, se díky výhodné ceně pravděpodobně jen „zapráší“.3. Neztraťte loajalitu svých zákazníků
Mnozí spokojení zákazníci se k vám pravidelně vracejí. Spoléhají na to, že máte zboží na skladě. Přijít o jejich loajalitu můžete velmi snadno kvůli dodavatelům. Buďte vždy připraveni. Pokud se stane, že vám nedodají objednávku, doporučte svým zákazníkům srovnatelné zboží – takové, kterého na skladě máte dostatek.Potřebujete pomoct s optimalizací e-shopu?
Obraťte se na nás na e-mail marketing@oxyshop.cz.
Rádi vám pomůžeme.