3 nákupní trendy generace Z: Jak na ně připravit svůj e-shop?

Nelehká ekonomická situace mění pravidla vánočních nákupů. Těch se letos očekává přibližně stejně jako před pandemií. Mění se ale nákupní chování generace Z. Co od ní můžete očekávat? A jak těmto trendům přizpůsobit svůj e-shop?

86 % spotřebitelů bude letos nakupovat stejně jako před pandemií

Společnost Coveo letos v létě prováděla průzkum, který se týkal vánočních online nákupů. Výsledek? 86 % spotřebitelů tvrdí, že bude i přes složitou ekonomickou situaci nakupovat stejně nebo více než před pandemií, a to nejen online. Všichni se shodují na tom, že při výběru zboží se budou rozhodovat podle mnoha faktorů – od ceny až po udržitelnost. Velmi zajímavý je ale přístup nastupující generace Z.

Generace Z: v ČR aktuálně skoro 1,2 milionů potenciálních zákazníků

Jako generace Z se označují lidé, kteří se narodili mezi léty 1995 a 2009. Podle sčítání Českého statistického úřadu z roku 2021 jde celkem o 1,5 milionů lidí. Pokud budeme vnímat věkovou skupinu 16–26 let jako potenciální zákazníky, kteří nakupují online sami nebo prostřednictvím rodičů, jde o bezmála 1,2 milionů lidí. Jde tedy bezesporu o nemalý trh, a dává smysl o něj pečovat. 

3 trendy v nákupech generace Z

Proč by si e-commerce prodejci měli hýčkat generaci Z? Čísla hovoří jasně. Nastupující generace už se nebojí nakupovat i luxusnější zboží online. Důvěřuje – a vrací se ke – značkám, se kterými má dobrou zkušenost a do třetice velmi dbá na udržitelnost. Právě tento faktor je důležitý u 2/3 zákazníků z generace Z. Pokud se podíváte na celé zákaznické spektrum, zohledňuje udržitelnost jen čtvrtina nakupujících.

 
 

   
Slevy jako motivace? Nelákají všechny 

Období předvánočních nákupů se nese často ve znamení slev, mnoho zákazníků (podle zmiňovaného průzkumu celkem 67 %) čeká na akce jako je Black Friday a další výprodeje. Není divu. Do konce roku by celosvětová roční míra inflace měla překročit 6 % (v USA dosáhne až 10 %, v ČR je už teď kolem 18 %), což bude vytvářet tlak na pokles maloobchodních tržeb.

Rada od společnosti Coveo přesto zní: nerozdávejte, pokud to není nutné. Právě generace Z jde v tomto případě trochu proti proudu. Slevy a propagační akce zajímá jen asi 42 % z nich, mnohem víc je k nákupu motivují informace o nejprodávanějších (51 %) a doporučených produktech (40 %).

I na e-shopech se proto chovají jinak. Zatímco běžně zákazníci nakupují pomocí vyhledávacího řádku, pomocí kategorií nebo filtrování produktů, generace Z přechází buď rovnou do sekce „novinky“ nebo katalog produktů prochází stránku po stránce a očekává, že jim e-shop produkt sám doporučí jako nejprodávanější.
 

Omnichannel a marketplace jako klíče k úspěchu

O nutnosti omnichannel přístupu už jsme psali mnohokrát, ať už jde o oblast B2B nebo B2C. Podle výše zmiňovaného průzkumu společnosti Coveo si 54 % spotřebitelů výrobek prohlédne online a následně koupí v obchodě. Téměř stejné množství spotřebitelů (53 %) si naopak výrobek nejdřív prohlédne v obchodě a následně si ho koupí online.

Pokud umožňujete svým zákazníkům oba způsoby, máte na trhu mnohem větší výhodu. A pokud své zboží prodáváte i prostřednictvím online tržišť, vaše šance budou ještě vyšší – kvůli výše zmíněné inflaci je letos před Vánocemi budou zákazníci vyhledávat velmi často. Na jednom místě nakoupí více dárků najednou a ušetří tak za dopravu
 

3 tipy na optimalizaci e-shopu před vánočním šílenstvím

1. Bouncerate: co je třeba poladit před vánoční sezónou? 

  • 68 % zákazníků stránky opouští, když nemůže najít hledaný produkt
  • 51% zákazníků stránky opouští, když se na e-shopu nemůžou snadno zorientovat
  • 42 % zákazníků stránky opouští, pokud má prodejce omezené možnosti dopravy nebo vyzvednutí zboží

2. Další chytré vychytávky: přebytky zboží u pokladny v akci

Zapojte chytré algoritmy. Máte na skladě přebytečné zásoby, které potřebujete prodat? Nabídněte je svým zákazníkům v akci přímo u pokladny. Po doplňkovém zboží k výrobku, který má váš zákazník aktuálně v košíku, se díky výhodné ceně pravděpodobně jen „zapráší“.
  

3. Neztraťte loajalitu svých zákazníků

Mnozí spokojení zákazníci se k vám pravidelně vracejí. Spoléhají na to, že máte zboží na skladě. Přijít o jejich loajalitu můžete velmi snadno kvůli dodavatelům. Buďte vždy připraveni. Pokud se stane, že vám nedodají objednávku, doporučte svým zákazníkům srovnatelné zboží – takové, kterého na skladě máte dostatek. 

Potřebujete pomoct s optimalizací e-shopu?

Obraťte se na nás na e-mail marketing@oxyshop.cz.
Rádi vám pomůžeme.


 
arrow icon