Inbound vs. outbound marketing: do kterého se vyplatí investovat?

V době digitální dává velký smysl. Je nákladově efektivní – při konverzi potenciálních zákazníků může být až 10x účinnější. A má dlouhodobou hodnotu. Řeč je o inbound marketingu – a o tom, proč ho upřednostnit před outbound marketingem. Jaký je mezi nimi rozdíl? A kdy je dobré oba přístupy kombinovat?

Outbound vs. Inbound marketing

Představte si, že prodáváte běžné spotřební zboží a nějakým způsobem potřebujete zákazníkům sdělit, že máte lepší produkty než konkurence. Existuje velká šance, že se chytne hodně lidí – jednoduše proto, že každý člověk může být váš zákazník. A dává proto smysl velká kampaň třeba v televizi nebo v rádiu. Pokud dáváte širokému publiku hromadně vědět, že si můžou vaši novinku koupit a vyzkoušet, jedná se o outbound marketing.

Oproti tomu gel na plnovous je produkt, který neosloví zrovna širokou veřejnost. V tomto případě tedy dává smysl inbound marketing – tedy kampaň, kterou zaměříte jen a pouze na své potenciální zákazníky a na místa, kde se mohou pohybovat.
 

Čísla, která mluví za inbound

Podívejte se na tento zajímavý průzkum. Čísla z něj jsou převedená velmi přehledně i do grafické podoby. Komu by se nechtělo číst v angličtině, tady je překlad těch nejzajímavějších:
 
  • Náklady na inbound leady jsou v průměru o 61 % nižší než na outbound leady
  • Inbound marketing přináší o 54 % víc potenciálních zákazníků než tradiční outbound postupy
  • Při konverzi může být inbound marketing až 10x účinnější
  • Inbound zdvojnásobuje průměrnou míru konverze stránek z 6 % na 12 %
  • 80 % pracovníků s rozhodovací pravomocí dává přednost informacím získaným ze série článků (tedy prostřednictvím cíleného obsahu) před informacemi v reklamě (tedy kanálu, který pokrývá komunikaci na celé publikum)
 

3 důvody, proč inbound dává smysl

1.      Nákladově efektivní strategie

Abyste kampaň zahájili, stačí vám webové stránky a relevantní obsah. Nemusíte se zaleknout ani vysokých nákladů na začátku podnikání. Obsah roste postupně s tím, jak se rozrůstá vaše firma. Tradiční cesty – jako je reklama v televizi, tisku nebo na billboardech a plakátech – mohou být sice také účinné, ale jsou mnohem dražší.
 

2.      Obsah, který vydrží

Obsah inbound marketingu má delší životnost. Pokud vyprodukujete kvalitní content jako jsou instruktážní příručky, případové studie, blogposty a infografiky, bude dostupný pro vaše potenciální (i stávající) zákazníky navždy. Stačí ho jen průběžně aktualizovat. Pokud dobře zvolíte klíčová slova, přijdou k vám vaši zákazníci úplně sami. Oproti tomu reklamní kampaň v televizi se během krátkého období přežene přes obrazovky a bude pryč. Musíte svou cílovou skupinu zaujmout ve velmi krátkém čase, což bude vyžadovat důkladně promyšlenou kampaň, která se vyplatí spíše velkým hráčům.
 

3.      Obsah, který je autentický

A ještě jeden důvod, který zákazníky přesvědčí. Velké kampaně musí oslovit opravdu velké publikum. Není proto divu, že marketéři často slibují nemožné. V první vlně sice osloví davy – jenže mezi nimi i ty, kteří do cílovky nepatří a produkt jim nesedne. Spousta z nich pak svoji špatnou zkušenost zmíní v recenzi. Oproti tomu aktuální, zajímavý a autentický obsah pro sice malé, ale potenciální publikum může zvítězit na plné čáře.
 

Nic není černobílé, kombinujte přístupy

Abychom si rozuměli: smyslem tohoto textu není outbound kampaň očernit. U některých produktů či služeb – a hlavně pak v určitých fázích životního cyklu výrobku či služby – dává velký smysl. Pokud si to vaše firma může dovolit, je naprosto ideální oba přístupy kombinovat. Může se ale stát, že své podnikání teprve rozjíždíte, a na velkou outbound kampaň nemáte rozpočet. Nebo je pro vás takový přístup mimo.

Inbound kampaní rozhodně nic nezkazíte. Smysl dává v každé fázi životního cyklu. Na začátku kampaně, v dobách největšího růstu a zralosti produktu. A nakonec i v případě, kdy svůj produkt nebo službu nahrazujete něčím inovativnějším. Obzvlášť teď, v době pokročilých technologií, kdy můžete všechna data o svých zákaznících dostat na zlatém podnose, a svou nabídku přizpůsobit na míru. 

Chcete pomoct s inbound marketingem?

Jsme tu pro vás. Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz a společně vymyslíme strategii na míru vaší značce.

arrow icon