Inflace mění pravidla. Připravte se, vánoční nákupy letos odstartují dřív

Zapomeňte na klasické předvánoční prodejní žně jako je Black Friday (25. listopadu), případně pak u nás méně známé Cyber Monday nebo Super Saturday. Rekordně vysoká inflace pro letošek přepisuje pravidla online nákupů. Začnou o mnoho dříve. Co se odehraje a jak se na to připravit?

42 % zákazníků začne nakupovat dárky s předstihem

Tradiční červencový dvoudenní výprodej Prime Day společnosti Amazon letos přinesla tržby ve výši 11,9 miliard dolarů. Oproti loňské akci jde o 8,5% nárůst. V dobách zvyšujících se cen může být důvod velkého úspěchu celkem jednoduchý: zákazníci se bojí rostoucí inflace, a už v červenci nakupovali vánoční dárky do zásoby.

Podobné přemýšlení potvrzují i průzkumy. Podle společnosti Salesforce začne letos dárky nakupovat dříve 42 % zákazníků (v Americe má takový plán 37 % kupujících). Jejich významnou motivací je napjatý rozpočet. Pokud totiž začnou dřív, bolestivé položky si rozloží do delšího časového úseku. Pro provozovatele online obchodů platí jediné: začněte jednat. Je nejvyšší čas vyvěsit (do pomyslné výlohy pomyslné) vánoční ozdoby. 

 

Vánoční pobídky něžně 

Podle výše zmiňovaného průzkumu plánuje 51 % spotřebitelů letos nakoupit méně vánočních dárků. S vidinou krizového období se budou snažit šetřit. A kritičtější doba čeká i na maloobchodníky. Neznamená to však automaticky propad nebo stagnaci pro všechny – ti, kteří budou včas plánovat, můžou i ve složitějších dobách dosáhnout růstu a zisku.

 

3 tipy na citlivý start vánočních prodejů

Předčasná vánoční výzdoba funguje na některé zákazníky jako červený hadr na býka – sotva jim uschly plavky z letní dovolené, už je prodejci straší adventem. Je proto třeba přistupovat k pobídkám citlivě. A v ideálním případě spojit užitečné s dalším užitečným.

Chytře na celou věc šel už zmiňovaný Amazon – nakupujícím nabízí pomalejší způsob dopravy, který je šetrnější k životnímu prostředí. Až se sesbírá dost balíčků do jedné větší krabice, teprve pak ji odesílají k adresátům. Vzhledem k tomu, že jde o vánoční dárky, na které zákazníci nespěchají, dává podobná pobídka velký smysl. Zákazníci nakoupí v klidu a jako bonus mají dobrý pocit z toho, že tolik neškodí životnímu prostředí.

Zkuste se nad strategií pobídek zamyslet podobně. Nestrašte své zákazníky, ale dejte jim rozumný důvod, aby nakoupili včas, a to u vás.
 
  • Pobídka k předčasnému nákupu
Spojte užitečné s užitečným po vzoru Amazonu. Nabídněte svým zákazníkům časově omezenou, levnější, pomalejší a k přírodě šetrnější dopravu. Jako vždy nestačí, když tuto možnost tajně přidáte k online pokladně. Akci je třeba vytroubit dostatečně dopředu a dostatečně hlasitě do světa.
 
  • Výhodný hromadný nákup
Pokud prodáváte zboží vhodné pro širší publikum (ponožky, parfémy, knížky, víno a další vánoční klasiky), pobídněte zákazníky k hromadnému nákupu. Typicky ho můžou využít třeba firmy při nákupu dárků pro své zaměstnance anebo samotní zaměstnanci v rámci jedné firmy. U společné objednávky jim navíc opět dopřejete dobrý pocit z toho, že šetří životní prostředí. 

Tip: tento krok je třeba umět prodat v reálných číslech. Spočítejte si, kolik emisí průměrně vyprodukuje jeden doručený balíček. A kolik CO2 ušetří deset lidí, když si zboží objednají společně. Pokud ochranu životního prostředí myslíte vážně, nabídněte kupujícím jako doplňkový nástroj třeba kalkulačku, která množství ušetřených emisí přepočítá na snadno představitelné množství. Vaše kupující tak určitě potěší pravdivá (!) věta typu „Děkujeme. Právě jste společným nákupem ušetřili tolik emisí, kolik vyprodukuje osobní auto na cestě z Prahy do Bratislavy a zpět.“  

 
  • Prodloužená možnost vrácení či výměny zboží
V případě předčasného nakupování může sehrát velkou roli obava zákazníků, že po svátcích nebudou moct nevhodný dárek vrátit nebo vyměnit. Klasická čtrnáctidenní lhůta bude dávno pryč. Nabídněte jim speciální akci, v jejímž rámci takovou možnost dostanou. I tady ale platí, že komunikace je základ. Aby u vás zákazníci nakoupili, musí o vaší akci vědět předem. 
 

Segmentace a personalizovaná nabídka

Jak je patrné z výše uvedených scénářů, abyste zákazníky motivovali k nákupu, není třeba si hned ukrajovat ze své marže. I tento scénář ale zvažte. Do třetice se vraťme zpátky ke zmiňovanému průzkumu od Salesforce. Podle něj si 17 % nakupujících po celém světě není jistých, jestli letos vůbec nějaké dárky koupí. Jedná se skoro o pětinu trhu. Proto budete muset své zákazníky opět segmentovat a personalizovat. A skupině s nízkými příjmy nabídnout co nejvýhodnější cenu.

A nakonec jedna dobrá rada na závěr. Předpovědi jsou jedna věc, realita věc druhá. Může se stát, že vaši zákazníci rozbijí prasátko a jako každý rok před Vánocemi se i letos v e-commerce strhne lavina neřízených nákupů. Nespoléhejte proto na inflační šetření a buďte připraveni na velký nápor. Jedině tak své zákazníky nezklamete. A jedině tak se k vám rádi vrátí i v časech klidnějších. 

Potřebujete poradit s předvánoční strategií?

Ozvěte se nám na mail marketing@oxyshop.cz.
Společně projdeme nastavení vašich služeb a navrhneme ideální řešení na míru.