Legislativní změny pro e-shopy v roce 2022

Dlouho očekávané změny v oblasti cookies jsou zde a platí od 1. ledna 2022. Jak se změny týkají vašeho e-shopu? Ve spolupráci s advokátní kanceláří Legitas jsme pro vás připravili přehled novinek nejen ohledně cookies, ale i dalších změn, které mají za cíl chránit spotřebitele – tedy vašeho zákazníka.

Legislativní změny, které ovlivní vaše online podnikání

Cookies

Do konce roku 2021 se používal režim cookies opt-out – e-shop uživatele informoval, že cookies jsou zpracovávány a poučil je, jak z tohoto režimu mohou odejít. Od ledna 2022 se přechází na režim opt-in, který dává uživateli širší možnosti, jak s cookies na webových stránkách pracovat. Uživatel může zanechat zapnuté pouze základní cookies, které slouží ke zprostředkování plné funkčnosti webových stránek. Pro účely sběru dat pro analytické a marketingové nástroje je nutné, aby uživatel zadal svůj souhlas.

Jak tento souhlas může uživatel udělit? Pomocí cookies lišty, na které jsou tři základní možnosti – ponechat vše, ponechat nezbytné, nebo upravit dle vlastních preferencí. Důležité je, aby uživatel měl možnost této volby a možnost odvolat svůj souhlas. Doba platnosti souhlasu uživatele je 13 měsíců. Doporučujeme umístit do zápatí cookies widget a Cookie policy/statement, které uživateli tyto změny umožní a zároveň mu poskytnou kompletní přehled. Využít na to můžete například Cookiebota.

Spotřebitelské změny

Rok 2022 přinesl značné množství evropských směrnic, které bylo a je nutné začlenit do zákonů jednotlivých zemí. Změny pro digitální obsah jsou platné od ledna 2022 a nesou v sobě změny ohledně prodeje videí, seminářů, e-booků a dalších digitálních nosičů.

Pokud se zabýváte například prodejem e-booku, od nového roku je nutné při objednávce jasně stanovit, jak bude e-book dodán a jaké technické nástroje spotřebitel potřebuje, aby mohl e-book využít v plné podobě. Další povinností je informovat, jestli prodejní cena zahrnuje i případné aktualizace.

Mnohé další změny budou vyjasněny až v letních měsících 2022. Nicméně vám už nyní přinášíme základní přehled očekáváných a diskutovaných změn:

VOP

Od letošního roku musíte ve všeobecných obchodních podmínkách uvést více informací o vaší firmě, a to telefonní číslo, e-mail a adresu provozovny, pokud se liší od sídla společnosti. Odkaz na VOP již nebude stačit ve formě hypertextového odkazu, ale měly by mít vlastní nosič – například pdf přílohu e-mailu.

Odstoupení zákazníka od smlouvy

Změna upravuje způsob odstoupení – nyní by mělo stačit jakékoliv jednoznačné prohlášení spotřebitele – například přes e-mail. Zároveň je diskutovanou změnou i lhůta pro odstoupení od smlouvy – ze 14 na 30 dní.

Reklamace

Dosavadní reklamační lhůta se prodlužuje ze 6 na 12 měsíců. Vadu spotřebitel již nemusí aktivně dokazovat. Je to z toho důvodu, že vada již mohla existovat v době nákupu produktu, ale projevila se až později. Tímto opatřením se ukazuje legislativní snaha o zajištění vyšší kvality prodávaných výrobků.

Filtry zboží na e-shopu

Pokud na vašem e-shopu máte sekci „doporučujeme“ pro vybrané produkty, nyní ji budete muset specifikovat podle použitého kritéria – například „nejprodávanější“. Pokud si vaši obchodní partneři zaplatili podporu propagace svých produktů na vašem e-shopu, je nutné produkty zákazníkům označit jako sponzorované.

Recenze

Recenze vašich produktů budou moci být zveřejněny pouze od ověřených zákazníků. Na e-shopu bude nutné uvádět, jak se autenticita těchto recenzí ověřuje.

Objednávka zboží či služeb

Při prodeji vašich produktů byste měli vždy uvádět aktuální informaci o dostupnosti daného produktu a termínu dodání, aby měl vždy zákazník veškeré informace před uskutečněním objednávky.

Před odesláním objednávky by mělo být zákazníkům jasně specifikováno, k čemu se stisknutím tlačítka zavazují (například k platbě objednávky). Tuto informaci je možné doplnit přímo do tlačítka nebo využít formu poznámky pod tlačítkem. Nicméně informace musí být jasně viditelná a pochopitelná.

Slevy

Pokud na své produkty či služby poskytujete slevu, není již možné původní cenu fiktivně navýšit před zahájením výprodeje. Jako původní cenu je nutné použít tu, za kterou byl produkt či služba prodáván v posledních 30 dnech. Z té je pak možné počítat slevu.

Jaké dopady bude mít nedodržení legislativních změn na podnikatele?

Aktualizace e-shopu dle platných nařízení je závazná a dohlížet na ni bude Česká obchodní inspekce. Za nedodržení nařízení vás čeká pokuta ve výši až 1 milion Kč a podle doprovodné směrnice EU z balíčku New Deal for Consumers pak od května 2022 také sankce ve výši až 4 % z vašeho ročního obratu.

Jak můžete vidět, novinek a změn nás v tomto roce čeká spousta. Pokud si nejste jisti s jejich implementací na e-shop, neváhejte se na nás obrátit.

Potřebujete poradit s implementací změn na e-shop?

Neváhejte se na nás obrátit na e-mail marketing@oxyshop.cz, rádi vám se vším pomůžeme.