Ohlédnutí za e-commerce v roce 2022: Krize, inflace i nové příležitosti

Uplynulý rok přinesl velké zvraty. V oblasti e-commerce to byla, je a bezesporu ještě bude vysoká inflace, válka a s tím související ekonomická krize. Tyto faktory zahýbaly cenami i nákupním chováním spotřebitelů. Jaký vliv na ně měly?

Obchodník míní, inflace mění

Doba, kdy se inflace vyhýbala digitálnímu prostředí, je pryč. Po pandemii se elektronický obchod stal na inflaci citlivý stejně jako všechna další odvětví. Podle údajů společnosti Statista dosáhl v srpnu 2022 meziroční nárůst cen v rámci Amazonu u elektroniky o 7 %, u kosmetiky o 11 %. Důvodů je mnoho. Mimo jiné je elektronický obchod závislý na dopravním průmyslu, a velmi ho tak ovlivňuje válka na Ukrajině a s ní související ceny ropy. 

V českém prostředí byla míra inflace za listopad na 16,2 %. Znamená to, že ceny zboží a služeb, které průměrná česká domácnost spotřebovává, vzrostly v porovnání s listopadem roku 2021 o 16,2 %. Fakta jsou jasně daná: inflace je nejvyšší za posledních třicet let. Jedná se ale o vnější prostředí, ve kterém jsou „namočení“ všichni stejně. A které ze své pozice jednotlivci neovlivní. Jak si tedy udržet konkurenceschopnost? Hledejte řešení, jak krizi proměnit v příležitost.
 

Strategie v době krize? Zaměřte pozornost na pětinu věrných

Chování zákazníků se v průběhu roku 2022 pochopitelně změnilo. Rozhodování o nákupech jim (vzhledem k vyšším cenám) trvá déle. Jak ukázaly výsledky Amazon Prime Day, více než třetina amerických spotřebitelů vyčkávala s nákupem produktů na tuto akci. Nastavovat novou cenovou politiku musejí i samotní obchodníci, což je v době, kdy se mění standardy, velmi těžké. Známé Paretovo pravidlo 80:20 říká, že největší zisk firmy, a sice 80 %, přináší 20 % věrných zákazníků.

Svou pozornost byste proto měli zaměřit na péči o tuto věrnou pětinu. Jen loajální zákazníci vás neopustí ani v době krize. Pokud znáte jejich nákupní chování, pravidelnost nákupů, objem objednávek, preference, víte, zda jsou konzervativní nebo rádi experimentují, snadněji jim připravíte personalizovanou nabídku.

Pokud se na vás můžou spolehnout a pravidelně se k vám vracejí, je to základ dobrého vztahu. Snadněji jim tak budete komunikovat novou cenovou politiku.
 

Recommerce jako nový trend  

Dle Statista v reakci na inflaci sílí trend tzv. recommerce – tedy nákup produktů z druhé ruky. Víc než 90 % amerických spotřebitelů volí tuto cestu z důvodu úspory. A více než polovina respondentů (58 %) tak bude nakupovat častěji i v budoucnosti.

Kromě jiného, tato strategie podporuje další silný trend v oblasti byznysu: oběhové hospodářství. Pokud je to v případě vašeho zaměření vhodné, zvažte, že byste své služby rozšířili o prodej zboží z druhé ruky. Tento krok může zvětšit vaši zákaznickou základnu.
 

Prognóza inflace v příštím roce

Slábnoucí kupní síla domácností a měnová politika by se měla projevit v průběhu příštího roku. Podle původních prognóz České národní banky měla inflace během podzimu vystoupat až k 20 % a následně začít klesat. Nejpozději v první polovině roku 2024 by se měla přiblížit ke 2 %. Takový cíl má nejen Česká národní banka, ale i Evropská centrální banka. Změna je ale závislá na mnoha faktorech, a není tak jisté, nakolik a jak rychle se podaří tohoto cíle dosáhnout. 

Pomůžeme vám vytěžit z roku 2023 co nejvíce

Chcete rozjet nový e-commerce byznys? Vytěžit z něj co nejvíce? Chopit se nových příležitostí?
Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz. Pomůžeme vám.