Omnichannel, virtuální realita a sázka na udržitelnost: 10 e-commerce trendů, které byste v roce 2021 neměli minout

E-commerce je jako rozjetý vlak, který se nehodlá zastavit. Světová i česká e-commerce rok od roku rapidně stoupá a letošní rok k tomu velkou mírou přispěl. V době, kdy jsme museli ve velkém zůstat doma, se zákazníci z offlinu přesunuli do online prostředí a zůstanou v něm i v příštím roce. A protože se e-commerce neustále vyvíjí, dá se čekat příchod hned několika nových trendů. Jaké to jsou a proč byste je měli vyzkoušet? Inspirujte se naším výběrem a vynikněte mezi silnou konkurencí.

1. Nakupování přes mobily bude častější než kdy dřív

Nakupování přes telefony je na vzestupu a příští rok nebude výjimkou. Očekává se, že na konci roku 2021 se až 73 procent všech transakcí v e-commerce uskuteční přes mobil. Pokud doteď váš e-shop nebyl pro nakupování přes telefony připravený, je na čase to změnit. Jinak hrozí, že vám zákazníci odejdou tam, kde bez problémů nakoupí a zaplatí za zboží v mobilu.

Zhodnocení očima oXyShopu: Dnes již nestačí jen zákazníkům na mobilních zařízeních umožnit bez problémů nakoupit (což je již nyní spíše standardem), ale pokud možno jejich průchod e-shopem zjednodušit a zpříjemnit. Případně třeba doplnit i o mobilní aplikaci, nebo vhodné propojení se sociálními sítěmi. Mějte na paměti, že na mobilních telefonech mají lidé nejen menší display, ale také třeba i neochotněji vyplňují informace.

2. Sázka na udržitelnost se vyplatí


Udržitelný přístup už se pomalu stává standardem. Kdo se nesnaží omezovat plastové obaly a dopravu, jako by nebyl. I v příštím roce se dá proto čekat, že udržitelnost bude hrát prim.

notebook-cewe-eko
notebook-cewe-eko
 

Ruku v ruce s udržitelností jde rozvoj re-commerce neboli second-hand commerce. Podle nedávných průzkumů by se prodej second-handového zboží měl v následujících pěti letech až zdvojnásobit.

Zhodnocení očima oXyShopu: Zákazníci si v některých případech za ekologický obal i připlatí. Proto jsme rádi, že jsme své síly mohli spojit i s firmami, které to s ekologií myslí vážně. Jako je například CEWE, jež je klimaticky neutrální a bere tento závazek i jako své poslání.

3. Zákazníci nakoupí přímo na Facebooku, Instagramu nebo WhatsAppu

Sociální sítě se staly nedílnou součástí e-commerce. Zatímco doteď sloužily hlavně jako platforma pro online reklamu, do budoucna se chtějí sítě stát ještě většími hráči na poli e-commerce. Už dříve se na Instagramu nebo Facebooku objevily například tlačítka „koupit“. Instagram navíc představil takzvaný „shoppable post“, díky kterému mohou podnikatelé označit produkty a jejich ceny přímo v příspěvcích, společně s přímým odkazem na to, kde se dá zboží pořídit.

Novinkou bude spuštění služby Facebook Shops a Instagram Shops, které prodejcům umožní provozovat e-shop přímo na Facebooku a Instagramu. Zákazníci si tak zboží na Facebooku či Instagramu prohlédnou, vyberou, vloží do košíku a rovnou i zaplatí. Platba přes sociální sítě ale bude možná jen pomocí nástrojů Facebook Pay nebo Instagram Checkout, které jsou momentálně dostupné pouze ve Spojených státech.

mobil-insta-komplet
mobil-insta-komplet
 

S přímým prodejem začíná pracovat i chatovací aplikace WhatsApp. Ta už dříve představila katalogy, které jsou k dispozici ve vybraných zemích a nabízejí zákazníkům možnost prohlédnout si produkty a jejich ceny. V další fázi bude možné produkty vložit do košíku a zaplatit přímo ve WhatsAppu. Rozhodně tedy můžeme říct, že sociální sítě budou hrát v e-commerce mnohem větší roli než dosud.

Zhodnocení očima oXyShopu: Větší hráči na trhu aktuálně využívají hlavně marketingové možnosti sociálních sítí a prodej na nich je spíše doménou výrobců a malých prodejců. Postupem času však sociální sítě mohou být dalším důležitým Marketplace i pro větší e-commerce společnosti.

4. Zákazníci chtějí platit pohodlně. Nově i kryptoměnami

Čím jednodušší máte nákupní proces, tím spíš u vás zákazník nakoupí. U platby za zboží to platí dvojnásob. Pokud zákazníkovi nabídnete jeho oblíbenou metodu placení, pojistíte si, že neodejde jinam.

Platební metody jako Google Pay nebo Apple Pay využívá stále více e-shoperů. Jde o jednodušší způsob placení, který je zároveň rychlý a bezpečný.

V příštích letech se dá čekat i nárůst plateb pomocí kryptoměn, a to zejména Bitcoinu. E-shopy ve světě už tuto možnost zavádějí a je jen otázkou času, kdy tento trend dojde i do Česka.

Zhodnocení očima oXyShopu: Platba bitcoinem může být zajímavým trendem - například Alza.cz je toho zdárným příkladem. Dejte si ale pozor i na jeho nevýhody. Platba bitcoinem může mít dlouhou dobu ověření při placení a také je bitcoin jako takový hodně volatilní, proto na něm můžete být velice lehce ztrátoví.

5. O třídu lepší personalizace

Personalizace je v e-commerce už několik let standardem. Celosvětově ji využívá až 74 procent všech businessů a do konce roku 2021 by jich mělo být až 90 procent. Zákazníci s personalizací počítají a od e-shopů ji vyžadují. Dokonce natolik, že jsou kvůli nedostatečné nebo úplně chybějící personalizaci schopni v e-shopu přestat nakupovat. Podle průzkumů tak uvažuje až 33 procent zákazníků.

Jenom oslovení v e-mailu už ale stačit nebude. Personalizace se stává součástí propracované marketingové strategie. Využijte analýzu chování zákazníků v online prostředí a přizpůsobte jim nákupní proces. Nabídněte svým zákazníkům produkty na míru, doporučte jim zboží podobné tomu, co si zrovna dali do košíku anebo jim uložte produkty, které si prohlíželi v minulosti.

Tip oXyShopu: Mezi nástroje, díky kterým můžete sledovat chování zákazníků, doporučujeme například Google Analytics, Dataweps, Smartlook, Ecomail a spousta dalších.

6. Omnichannel nakupování bude převládat

Podle Harvard Business Review využívá až 73 % zákazníků při nákupu zboží několik prodejních kanálů. Než se rozhodnou nakoupit, setkají se s vámi v offline i online prostředí, na Facebooku, ve zbožových srovnávačích nebo na mnoha dalších místech.

Cílem omnichannel strategie je propojit všechny komunikační a prodejní kanály tak, aby to dávalo smysl. Omnichannel přístup analyzuje zákaznickou cestu uživatelů a podle toho jim na míru upravuje marketingové sdělení.

Zhodnocení očima oXyShopu: Ačkoli omnichannel není v e-commerce novinkou, v následujících letech bude nabírat na důležitosti. Nepodceňte tento trend a oslovujte zákazníky promyšleně a všude tam, kde vás můžou potkat.

7. Rozšířená realita potěší zákazníky a zvýší konverze


Rozšířená realita hraje v e-commerce čím dál větší roli a letos se jí dostalo obzvlášť velké pozornosti. Ve chvíli, kdy se naše životy přesunuly do domácností a kamenné obchody se uzavřely, zákazníci neměli jinou možnost než nakupovat online. Nemohli si ale produkty prohlédnout naživo. A přesně pro tento problém nabízí rozšířená realita řešení.

tablet-virtual
tablet-virtual
 

Rozšířená realita na rozdíl od té virtuální pouze doplňuje objekty do skutečné reality. Prodáváte nábytek? Co takhle zákazníkům dát možnost, aby si ho umístili do svého obýváku? Máte e-shop s kosmetikou nebo oblečením? Nabídněte zákazníkům, aby si vaše produkty virtuálně vyzkoušeli. Usnadníte jim nakupování a dáte o důvod víc, proč u vás nakoupit.

Shopify navíc píše, že u produktů, u kterých e-shopeři nabídli možnost rozšířené reality, byly až o 94 % vyšší konverze. A to už stojí za pozornost.

Společnosti jako IKEA nebo Sephora už možnost rozšířené reality svým zákazníkům nabízejí. Přidáte se k nim?

Zhodnocení očima oXyShopu: Není vždy nutné takové řešení obtížně a finančně náročně vyvíjet po vlastní ose. Řada firem se specializuji na vývoj software, který pouze implementujete na váš e-shop nebo do kterého nahrajete svá data, jako například Zeekit.

8. B2B e-commerce výrazně poroste

Ještě nedávno bylo B2B v e-commerce úplným nováčkem. Teď je ale na cestě úspěšně převálcovat B2C. Jenom ve Spojených státech se pro příští rok čeká, že prodeje v B2B e-commerce dosáhnou až 1,2 bilionu dolarů.

Nákupní proces bývá u B2B mnohem složitější než u B2C. Přesun do e-commerce proto pro B2B business znamená, že musí vylepšit a zjednodušit nákupní cestu a co nejvíce se přiblížit zkušenosti, kterou mají zákazníci z B2C.

Zhodnocení očima oXyShopu: Díky B2B e-shopu mohou firmy zlepšit a automatizovat své interní procesy, zbavit se zdlouhavé telefonické komunikace s distributory a redukovat chybovost lidského faktoru.

9. Cesta do zahraničí bude stále častější

Věděli jste, že téměř 24 procent všech online prodejů v Evropě tvoří přeshraniční prodej? Expanze do zahraničí nabírá na popularitě a platit to bude i v tomto roce. Pokud uvažujete o tom, že prozkoumáte vody mimo český rybníček, není na co čekat. Když se na expanzi dobře připravíte, můžete snadno uspět i za hranicemi. Tady se dozvíte, bez jakých nástrojů se při expanzi neobejdete.

Tip oXyShopu: Pokud se rozhodnete prodávat do zahraničí, určitě se nebojte oslovit odborníky, kteří vám s celým procesem pomůžou – jako například společnost NK Expand. Dále můžeme doporučit přepravní služby FedEx či UPS a platební bránu PayPal.

10. Ve světě se rozjíždí voice e-commerce

Do Česka tento trend pravděpodobně ještě nějakou dobu nedorazí, ve světě je ale nakupování pomocí hlasu čím dál oblíbenější. Pomáhá tomu popularita nástrojů jako je Google Assistant, Alexa nebo Siri. Čeká se, že tržby ve voice e-commerce by do roku 2022 měly celosvětově dosáhnout 40 miliard dolarů. Uvidíme, kdy tento trend prorazí i u nás.

Zhodnocení očima oXyShopu: Voice e-commerce může být rozhodně zajímavým trendem pro opakované nákupy, s čímž souvisí lepší retence zákazníků.

Další trendy, které by vám v roce 2021 neměly uniknout:

  • V nákupním chování poroste význam digitálního rozhraní a asistentů využívajících umělou inteligenci. To povede k nabídce vysoce personalizovaného obsahu, který ponechá jen malý prostor pro odlišení značek nebo obchodních modelů.
  • Stále více se bude propojovat oblast AI a zpracování velkých dat. Výhodu budou mít ty společnosti, které získávají a zpracovávají data z různých kanálů a služeb.
  • Poroste význam digitálního a distančního vzdělávání.
  • Zaznamenáme vzrůstající tlak na regulaci velkých společností. Regulace bude také čím dál tím obtížnější.

Každý rok přichází do světa e-commerce několik nových trendů a rok 2021 nebude jiný. Ať už se rozhodnete expandovat do zahraničí, zaměřit se na lepší personalizaci, prozkoumat možnosti virtuální reality nebo se vrhnete do digitálního vzdělávání, nové trendy vám bezpochyby pomůžou uspět.

Pomůžeme vám držet krok s trendy

Rádi budeme vašim e-commerce partnerem a pomůžeme vám rozvíjet e-shop dle aktuálních novinek a trendů.

Napište nám e-mail na marketing@oxyshop.cz a společně prozkoumáme vaše možnosti.