Otevřít

E-shoperův průvodce podzimem aneb jak se připravit na vánoční špičku

Praktický checklist úkolů

1. září 2020

Vánoční sezóna je pro e-commerce tím nejvýznamnějším obdobím v roce. Podle APEK si minulý rok české e-shopy v posledních týdnech roku rozdělily více než 52 miliard korun. A letos se očekává číslo opět vyšší – částečně k tomu přispěje i změna nákupního chování z posledních měsíců.

Zvládněte letošní vánoční sezónu na jedničku

Tím, jak roste počet lidí, kteří vánoční nákupy řeší přes internet, se začíná různit i typické zákaznické chování. Zatímco v září je potřeba cílit na rostoucí skupinu zákazníků, která nakupuje dárky brzy, v prosinci se vyplatí dát důraz na dodání zboží a zachytit co nejvíce těch, kteří nakupují na poslední chvíli.

Pro e-shopy zkrátka platí, že vánoční špička začíná už na podzim. A proto vám přinášíme přehledný a praktický seznam činností, na které byste se měli na podzim zaměřit, abyste vánoční špičku zvládli co nejlépe a dostali z ní maximum.

Ten správný čas na přípravu je totiž právě teď. V prosinci už nejspíš budete zavaleni objednávkami a budete řešit hlavně provozní záležitosti. Stáhněte si náš E-shoperův průvodce podzimem a připravte se na letošní Vánoce v klidu a hlavně chytře.

A teď se na jednotlivé body podívejme podrobněji

Září

E-shop

  • Pokud na svém e-shopu ještě nemáte možnost platit kartou, určitě si ji přidejte. Tento způsob platby je mezi zákazníky čím dál oblíbenější a jeho absence bývá i jedním z důvodů, proč téměř hotovou objednávku nakonec nedokončí.

Online marketing

  • Spusťte kampaně s vánočními klíčovými slovy specificky zacílené na zákazníky, kteří nakupují dárky s předstihem.
  • Pořádně se podívejte na vaše nastavení zbožových srovnávačů, nastavte v něm i pokročilé možnosti. Na Vánoce chce nakoupit spousta lidí, kteří přesně vědí „CO“ a řeší už jen „KDE“. Tak ať vám neproklouznou mezi prsty.

Logistika

  • Předzásobte se nejen zbožím, ale taky obalovým materiálem. Problémy s dodavateli a naskladněním opravdu uprostřed špičky řešit nechcete.
  • Zrevidujte veškerou svou logistiku – od rozložení pracoviště, přes postupy až po užívané systémy. Nešlo by někde něco zlepšit nebo zkrátit? Udělejte to už teď a v prosinci si za to poděkujete.
  • Pokud to tak ještě nemáte, zboží si rozdělte a uložte podle obrátkovosti – v systémech i fyzicky. Abecední nebo velikostí rozdělení bývá ve velkém shonu vyloženě na obtíž. Nejprodávanější produkty si nechte pěkně po ruce a ty, které se prodávají málo, nechte uložené klidně dál (nebo výš).
  • Zajistěte si dostatek „rukou“ – poptejte brigádníky, dobře naplánujte směny. Brigádníky začněte zaučovat už teď, ve špičce na to pak nebývá dost prostoru. A (nejpozději) na druhou půlku podzimu posilte pondělky, kdy se vychystávají víkendové objednávky.

Říjen

E-shop

  • Věnujte se tvorbě vánočního obsahu pro váš blog nebo sociální sítě. Snažte se být co nejvíce praktičtí vzhledem k zákazníkům, nepublikujte banality, odlište se. Samotnou publikaci obsahu pak plánujte na listopad – kvůli rostoucí averzi na agresivní vánoční marketing části zákazníků nedoporučujeme publikovat dříve.

Online marketing

  • Navyšte své denní rozpočty na kampaně minimálně o 50 % oproti normálu. V předvánočním období může být váš běžný maximální rozpočet vyčerpán už během pár hodin a zbytek dne pak už jen přicházíte o potenciální nakupující zákazníky.
  • Ze stejného důvodu si také hlídejte, zda máte dostatek kreditů na svých PPC účtech. Pokud v nich spadnete na nulu, má to negativní vliv na vyhodnocování kampaní i na budoucí výkon.

Logistika

  • Nejčastější objednávky si zabalte dopředu. Není nutné jen čekat na to, jaké objednávky ten který den přijdou. Pokud víte, které zboží půjde na Vánoce na dračku, zabalte ho předem, pak už jen nalepíte štítek a expedujete.

Listopad

E-shop

  • Vytvořte a nejpozději ve druhé půlce měsíce na e-shop přidejte speciální vánoční bannery, položky do carousellu a další grafické prvky. Používejte je pro proklik na speciální vánoční nabídku, na slevy nebo přes ně komunikujte praktické „vánoční“ přínosy pro zákazníky – třeba možnost výměny zboží po svátcích.

Online marketing

  • Sledujte vývoj CPC (ceny za proklik) u vašich klíčových slov, i ve vánoční sezoně totiž cena stoupá. Pro zachování vyšších pozic ve vyhledávání bude nejspíš nutné u některých klíčových slov maximální cenovou nabídku za proklik navýšit.
  • Pokud se budete chtít zapojit do akce Black Friday, letos vychází na 27. 11. Začátkem měsíce si nachystejte kampaně.

Logistika

  • Domluvte se s dopravci na více svozech zboží během dne. Pokud k vám běžně jezdí dopravci pro zboží jen jednou denně, o vánoční špičce se vyplatí frekvenci zvýšit klidně na tři svozy – dopolední, odpolední a večerní. Vám se zabalené zboží nehromadí a nečeká zbytečně ve skladu a dopravcům, kteří mají také největší špičku za celý rok, se vše lépe vejde do aut.

Prosinec

E-shop

  • Pokud ho ještě nemáte, teď je ideální čas na rozšíření vašeho e-shopu o modul „Kdy zboží dostanu“. Tento modul nejenže prokazatelně zvyšuje konverze, ale je pro čas vánoční přímo jako dělaný.
  • V prosinci se může stát, že nějaké zboží již není k dispozici. Neskrývejte ho, protože pak vaše zákazníky odkaz na tohle zboží povede na neexistující stránku. Raději zboží přesměrujte na jiné nebo využijte modul "Produkt již není v prodeji".
  • Přidejte do košíku možnost dárkového balení, pokud na něj máte kapacity. Určitý typ zákazníků opozdilců tuto možnost velmi ocení a pro vás jsou to body (a peníze) navíc.

Online marketing

  • Spusťte kampaně s klíčovými slovy specificky zacílené na zákazníky, kteří nakupují dárky na poslední chvíli.
  • Maximálně zkraťte nákupní cestu od reklamy po platbu. Zákazníci opozdilci se lehce nechají odradit zbytečně dlouhým procesem nákupu.

Leden + únor

E-shop + Online marketing + Logistika

  • Po dvoutýdenní pauze počítejte s tím, že lidé budou chtít utrácet peníze, které dostali k Vánocům, proto po krátkém klidu po bouři zase zasedněte a držte kurz ve všech oblastech.
  • Zvláštní péči věnujte novým zákazníkům, kteří u vás během vánoční špičky nakoupili poprvé – segmentujte je, zacilte na ně nové kampaně na únor a dejte jim tu nejlepší zákaznickou péči. Přesně tak se totiž z „nových“ stávají zákazníci „stálí“.
  • V neposlední řadě zhodnoťte všechny vaše podzimní aktivity jako celek a zkuste si z nich vzít do roku 2021 to nejdůležitější.

Pokud si kteroukoli aktivitou nebudete jistí, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme vytvořit a spustit vánoční kampaně, nastavíme vám pokročilé možnosti u zbožových srovnávačů, poradíme s otázkami logistiky, zkrátka vám pomůžeme průběžně vyhodnocovat a zlepšovat váš letošní „vánoční výkon“. Tak šťastné a veselé!

Chcete poradit s přípravou na vánoční sezónu?

Napište nám na e-mail marketing__at__oxyshop.cz nebo nám zanechte váš kontakt. My se vám ozveme.

Chci poradit