Digitalizace velkoobchodu: průzkum, data, doporučení

Už dávno neplatí, že B2B odběratelé brázdí koleje osobního a telefonického prodeje. Během pandemie totiž i oblast B2B skokově vyspěla. Nakupující jsou lidi z masa a kostí, a jako takoví nakupují i v soukromém životě stále více online. A stejný komfort očekávají i v pracovní době. Jako důkaz pro tvrzení výše přidáváme pár čísel z výzkumů a naše doporučení.

Podle Digital Commerce 360 se v roce 2021 celosvětový online prodej na poli B2B zvýšil o 17,8 %, a to na 1,63 bilionu dolarů. Údaje Statista naznačují, že prodej na B2B e-shopech překročí do roku 2025 4 600 miliard dolarů.

Celosvětový B2B online prodej (v trilion CZK)



To koreluje s průzkumem Wonderman Thomson, která odhalil, že v roce 2021 bude 49 % nákupů B2B v Evropě, Velké Británii, USA a Číně probíhat online.

Že je digitalizace B2B sektoru v rozkvětu ale neznamená usnout na vavřínech. Až 52 % B2B nakupujících totiž uvádí, že mají špatné zkušenosti s nákupy na velkoobchodu online. A dokonce až 90 % B2B záklazníků by se obrátilo na konkurenci, pokud by digitální kanál dodavatele nedokázal držet krok s jejich potřebami, trendy a dobou.

Investice do byznysových oblastí v B2B online sektoru 2022


3 fakta plynoucí z McKinsey průzkumu (leden 2022):  

1. Elektronický obchod tvoří více než 18 % všech příjmů průměrné B2B společnosti
Elektronický obchod se tak objemem prodeje vyrovná osobnímu prodeji (18 %) a předběhl dříve oblíbené kanály: telefonický prodej (13 %), email (14 %), online chat (13 %) a videokonference (13 %).

2. Pokud mají nakupující na výběr, 2/3 z nich dává přednost v každé fázi nákupní cesty digitálnímu kontaktu namísto toho osobního
V meziročním srovnání (únor 2021 a leden 2022) stoupl e-commerce jako prodejní kanál z 22 % na 32 %. Základním vybavením dodavatelů by měl být také online chat, který podle průzkumu poskytuje více než 50 % B2B společností.

3. Více než 80 % společností vnímá elektronický obchod jako velmi důležitý
A podle toho k němu také přistupují. Na vývoj e-commerce platforem kladou stejný nebo vyšší nároky než na ostatní kanály.

Stejně jako se B2C zákazníci nebojí nakupovat jednorázově, posouvá se i oblast B2B. Dávno už neplatí, že by byl elektronický obchod vhodný jen pro opakované nákupy nebo pro nákupy s nízkou cenou. Z výše uvedeného průzkumu totiž vyplývá i fakt, že více než třetina zákazníků (35 %) je ochotná utratit online i víc než půl milionu dolarů. Zhruba pětina B2B společností také vytvořila digitální B2B tržiště, a dalších 60 % tento krok brzy udělá.

 

3 kroky k úspěchu v obchodě na poli B2B

  1. Postavte B2B e-shop: Pokud ještě nemáte e-commerce platformu, není čas ztrácet čas. Obraťte se co nejrychleji na odborníky, kteří vám s jejím zavedením pomůžou. Velmi podrobně a přehledně jsme o tom psali i v minulosti – přečtěte si 7 důvodů, proč jít do digitalizace velkoobchodu.

  2. Digitalizujte dílčí kroky: Umožněte nakupujícím naskočit do obchodního vztahu v jakékoliv fázi prodeje – od samotného průzkumu trhu (a například veřejně dostupné ceny zboží a jeho aktuální dostupnosti) až po možnost (jednoduchého!) opětovného nákupu.

  3. Sneste svým odběratelům modré z nebe. Dejte zákazníkům k dispozici platformu, kde „nic není nemožné“. Umožněte v rámci svého řešení transakce všeho druhu: malé i v řádech milionů. 


    Zatímco roky 2020 a 2021 byly především o vstupu B2B podniků do online prostředí, rok 2022, včetně těch následujících, budou především o zlepšení zákaznického zážitku a přizpůsobení se potřebám zákazníků. Už dávno totiž není konkurenční výhodou, pokud působíte v e-commerce, ale bude důležité naplnit očekávání nakupujících a přidat jim k tomu "něco" navíc.
     

    Pomůžeme vám s digitalizací velkoobchodu

    V B2B řešeních máme mnoho cenných zkušeností – a jsme připraveni vám pomoct.
    Potřebujete řešení na míru? Ozvěte se nám na e-mail marketing@oxyshop.cz.

     

arrow icon