92 % nákupů velkoobchodů začíná internetovým vyhledáváním
Rychlejší dokončení objednávky a nová generace nakupujících ve velkoobchodu
Podle výzkumné společnosti Forrester pandemie dramaticky změnila nákupní chování velkoobchodů. Počet interakcí vedoucích k nákupu se zvýšil. V roce 2019 nákupčímu firmy stačilo k dokončení objednávky průměrně 17 kroků. V letošním roce je takových kroků průměrně 27. Do rozhodovacího procesu navíc vstupuje více lidí i oddělení. Na 60 % nákupů se podílejí čtyři a více lidí, v roce 2017 to přitom bylo jen u necelé poloviny nákupů (47 %).
Zvyklosti v prodeji koncovým spotřebitelům (B2C) se propisují i mezi velkoobchody
Přestože je proces uzavírání obchodů mezi velkoobchody pořád trochu zdlouhavější než v oblasti B2C, rozdíly mezi těmito segmenty se postupně stírají. Je to i díky generační obměně na důležitých pozicích. Nákupčí jsou zvyklí pohybovat se v online prostředí a umí pro firmu z internetu vyhledat relevantní informace. Bez problémů si zrešeršují CNC obráběcí centra i jejich prodejce. Soustředit se pouze na profesně zaměřené offline veletrhy a z nasbíraných kontaktů fungovat celé období již nestačí. Dnešní doba je extrémně rychlá a kdo není v online prostředí vidět, přichází o obchodní příležitosti.
Trocha čísel. Změnu v nákupním chování velkoobchodů potvrzuje i další výzkum zmiňované společnosti Forrester:
- 92 % nákupů velkoobchodů začíná internetovým vyhledáváním
- 68 % kupujících si online průzkum dělá samo, v roce 2015 to bylo jen 53 % kupujících
- 75 % kupujících používá sociální sítě jako zdroj informací o různých dodavatelích
- 62 % kupujících tvrdí, že můžou o dodavateli rozhodnout na základě digitálního obsahu
Rozvoj velkoobchodů v e-commerce v ČR
Podle studie společnosti B-inside již v roce 2020 provozovala více než polovina (52 %) českých velkoobchodů některou z e-commerce platforem. Nejčastěji se jednalo o klientské webové portály, e-shopy nebo on-line katalogy zboží a služeb. A v tomto trendu vidí potenciál stále více prodejců - každoročně zavádí některou z výše zmíněných e-commerce platforem více než 5 % českých velkoobchodů.
Zda vstoupit do online prostředí přitom dle studie nezávisí na oboru podnikání či nabízeném produktu/službě. Rozhodnutí se mnohem více odvíjí od velikosti cílového trhu - čím větší trh je, tím větší má potenciál v online prostředí. A je přitom jedno, zda obchodujete se specifickými produkty na míru, s velkými technologickými celky nebo běžným zbožím. Pro kterýkoliv segment trhu může totiž dobře fungovat například e-shop, on-line katalog či jiný typ e-commerce.
E-shopy zaměřené na velkoobchod využívá v českém e-commerce více než 30 % zákazníků, on-line katalogy více než 50 % zákazníků a klientské portály pak dokonce více než 60 % zákazníků. Motivací pro využívání e-commerce platforem přitom pro maloobchody nejčastěji je příslib rychlejšího vyřízení objednávky, poštovné zdarma nebo slevy a akční nabídky při nákupu online.
Potenciál velkoobchodů v online prostředí čím dál více roste, a také se chování nakupujících v tomto sektoru stále více přibližuje nákupnímu chování v segmentu B2C. Druhá strana po vás čím dál častěji bude očekávat stejnou službu, kterou zná ze svých soukromých nákupů. A je jen na vás, jak rychle se tomuto trendu a přizpůsobíte, abyste zvýšili svou konkurenceschopnost na trhu.
Pomůžeme vašemu velkoobchodu úspěšně vstoupit do online
Obraťte se na nás na e-mail marketing@oxyshop.cz.
Rádi vám poskytneme naše know-how, abyste se v komplexním světě obchodů mezi velkoobchody rychleji a snadněji zorientovali.