Digitalizace velkoobchodu: průzkum, data, doporučení
Podle Digital Commerce 360 se v roce 2021 celosvětový online prodej na poli B2B zvýšil o 17,8 %, a to na 1,63 bilionu dolarů. Údaje Statista naznačují, že prodej na B2B e-shopech překročí do roku 2025 4 600 miliard dolarů.
Celosvětový B2B online prodej (v trilion CZK)
To koreluje s průzkumem Wonderman Thomson, která odhalil, že v roce 2021 bude 49 % nákupů B2B v Evropě, Velké Británii, USA a Číně probíhat online.
Že je digitalizace B2B sektoru v rozkvětu ale neznamená usnout na vavřínech. Až 52 % B2B nakupujících totiž uvádí, že mají špatné zkušenosti s nákupy na velkoobchodu online. A dokonce až 90 % B2B záklazníků by se obrátilo na konkurenci, pokud by digitální kanál dodavatele nedokázal držet krok s jejich potřebami, trendy a dobou.
Investice do byznysových oblastí v B2B online sektoru 2022
3 fakta plynoucí z McKinsey průzkumu (leden 2022):
1. Elektronický obchod tvoří více než 18 % všech příjmů průměrné B2B společnostiElektronický obchod se tak objemem prodeje vyrovná osobnímu prodeji (18 %) a předběhl dříve oblíbené kanály: telefonický prodej (13 %), email (14 %), online chat (13 %) a videokonference (13 %).
2. Pokud mají nakupující na výběr, 2/3 z nich dává přednost v každé fázi nákupní cesty digitálnímu kontaktu namísto toho osobního
V meziročním srovnání (únor 2021 a leden 2022) stoupl e-commerce jako prodejní kanál z 22 % na 32 %. Základním vybavením dodavatelů by měl být také online chat, který podle průzkumu poskytuje více než 50 % B2B společností.
3. Více než 80 % společností vnímá elektronický obchod jako velmi důležitý
A podle toho k němu také přistupují. Na vývoj e-commerce platforem kladou stejný nebo vyšší nároky než na ostatní kanály.
Stejně jako se B2C zákazníci nebojí nakupovat jednorázově, posouvá se i oblast B2B. Dávno už neplatí, že by byl elektronický obchod vhodný jen pro opakované nákupy nebo pro nákupy s nízkou cenou. Z výše uvedeného průzkumu totiž vyplývá i fakt, že více než třetina zákazníků (35 %) je ochotná utratit online i víc než půl milionu dolarů. Zhruba pětina B2B společností také vytvořila digitální B2B tržiště, a dalších 60 % tento krok brzy udělá.
3 kroky k úspěchu v obchodě na poli B2B
-
Postavte B2B e-shop: Pokud ještě nemáte e-commerce platformu, není čas ztrácet čas. Obraťte se co nejrychleji na odborníky, kteří vám s jejím zavedením pomůžou. Velmi podrobně a přehledně jsme o tom psali i v minulosti – přečtěte si 7 důvodů, proč jít do digitalizace velkoobchodu.
-
Digitalizujte dílčí kroky: Umožněte nakupujícím naskočit do obchodního vztahu v jakékoliv fázi prodeje – od samotného průzkumu trhu (a například veřejně dostupné ceny zboží a jeho aktuální dostupnosti) až po možnost (jednoduchého!) opětovného nákupu.
-
Sneste svým odběratelům modré z nebe. Dejte zákazníkům k dispozici platformu, kde „nic není nemožné“. Umožněte v rámci svého řešení transakce všeho druhu: malé i v řádech milionů.
Zatímco roky 2020 a 2021 byly především o vstupu B2B podniků do online prostředí, rok 2022, včetně těch následujících, budou především o zlepšení zákaznického zážitku a přizpůsobení se potřebám zákazníků. Už dávno totiž není konkurenční výhodou, pokud působíte v e-commerce, ale bude důležité naplnit očekávání nakupujících a přidat jim k tomu "něco" navíc.
Pomůžeme vám s digitalizací velkoobchodu
V B2B řešeních máme mnoho cenných zkušeností – a jsme připraveni vám pomoct.
Potřebujete řešení na míru? Ozvěte se nám na e-mail marketing@oxyshop.cz.