Nejzajímavější novinky a trendy z konference E-commerce Berlin Expo 2020

Chystali jste se na zajímavou e-commerce konferenci, ale z důvodu COVID-19 byla zrušena? Pak neváhejte načerpat znalosti a inspiraci ze světových novinek v e-commerce, které zazněly na konferenci E-commerce Berlin Expo.

Shefali Bhatnagar: Video Strategy for the future of e-commerce

Shefali ve své přednášce představila reklamní video formát na YouTube TrueView. Ten se na YouTube zobrazuje různými způsoby. Jedním z nich je tzv. Skippable in-stream ads. Jedná se o dynamický formát, do kterého nahrajete své produkty a reklama se poté ve formě videa zobrazuje před přehráním příspěvku na YouTube. V reklamě můžete své produkty prolinkovat a přímo na ně odkazovat, což je na YouTube poměrně novější záležitost. Nejedná se tedy o klasický remarketing v podobě statických bannerů, ale díky formátu TrueView je možné retargetovat na potenciální zákazníky hravější formou.

Výhodou je, že se za reklamu platí až v případě, že člověk zhlédne 30 sekund z reklamního videa nebo se proklikne na danou vstupní stránku (landing page). Platí se tedy za zhlédnutí či interakci.

Podobným formátem reklamy je tzv. Non-skippable in-stream ads, která funguje stejně, jako Skippable in-stream ads. Ovšem reklama trvá maximálně 15 sekund a uživatel ji nemůže přeskočit.

Příklad reklamního formátu TrueView - Skippable in-stream ads

trueview
trueview
 

Dalším typem TrueView formátu je tzv. Video discovery ads. Reklama se uživatelům zobrazuje pomocí miniatury náhledu videa s maximálně 3 řádky textu. Po kliknutí na reklamu je uživatel přesměrován na konkrétní video na YouTube či danou landing page. Inzerent v tomto případě platí za reklamu pouze v případě prokliku uživatele skrz jeho reklamu.

Příklad reklamního formátu TrueView - Video Discovery Ads

discovery ads
discovery ads
 

Mezi další typy TrueView reklamy na YouTube patří formát Bumper ads, který funguje stejně jako Non-skippable in-stream ads. Reklama je ale dlouhá maximálně 6 sekund. Specifickým formátem reklamy pak je Outstream ads, který se přehrává pouze na mobilních zařízeních a Masthead ads, který funguje na bázi rezervovaných umístění médií na YouTube.

Zhodnocení očima oXy: Jedná se o skvělý formát, který najde své využití a doplní kanálový mix. Je to další rozměr, který posouvá reklamu dál a vyplatí se do něj investovat. Statické bannery zanikají, lidé jim nevěnují pozornost. Video má větší zásah, protože ještě není tak "okoukané".

Max Melching: Co-Marketing and Retail Media at Douglas

Max se na konferenci zaměřil na fungování co-marketingu v prostředí Google Ads. Co-marketing spočívá v tom, že k jednomu účtu na Google Ads je možné přizvat další účet na Google Ads. Poté se v rámci reklamní kampaně určí CPC model a nastaví se, co se z jakého účtu bude platit.

gogle ads
gogle ads
 

Max situaci přirovnal ke značce Douglas, kde například 25 % z reklamní kampaně platil Douglas jako promo svého brandu a 75 % platit dodavatel za promo jeho výrobku. Díky využívání této funkce mohly obě strany vždy okamžitě vidět výsledky kampaně včetně vynaložených výdajů. Značce tak odpadly administrativní náklady spojené s reportováním, statistikami a další. Celá spolupráce na reklamní kampani tak byla mnohem rychlejší a efektivnější.

Zhodnocení očima oXy: Novinka, na kterou velcí inzerenti dlouho čekali. Umožňuje totiž firmám kooperovat na jedné kampani a propagovat i financovat produkty společně. Za nás ji doporučujeme spíše větším hráčům na trhu, kteří na kampaních spolupracují společně se svými dodavateli či odběrateli.

Wiktor Łyczko, Kim Schiefer, Michał Szklarski: PWA – Ultimate gamechanger for mobile commerce. Leifheit case study

Michał z agentury e-point ve své prezentaci poukázal na nevýhody nativní aplikace. Cesta ke stáhnutí a užívání aplikace byla zkrátka pro uživatele příliš dlouhá a cestu tak předčasně ukončili. Aby snížili tohle procento uživatelů, rozhodli se u společnosti Leifheit vyzkoušet novou technologii PWA – progresivní webovou aplikaci.

Výhodou PWA je to, že nemusíte vyvíjet zvlášť webové rozhraní a zvlášť mobilní aplikaci. S PWA jste schopni pokrýt všechna zařízení najednou s maximální uživatelskou zkušeností – tedy web bude responzivní na počítači, tabletu a nahradí i aplikaci v telefonu. Pohybovat se v ní můžete i v režimu offline. Zachová si i další výhody klasické aplikace – můžete využívat foťák, navigaci, geolokaci a další.

Chcete se o technologii PWA dozvědět více? Podívejte se na webinář Michała Szklarskeho z agentury e-point, ve kterém se problematice PWA věnuje více podrobně.

Zhodnocení očima oXy: V současné době chceme PWA technologii určitě více prozkoumat. Je pro nás zajímavá nejen proto, že je finančně výhodnější - na její vývoj stačí pouze jeden tým vývojářů a ušetří se tak lidské i finanční zdroje. Zároveň je pro naše klienty skvělá v tom, že si můžou vyzkoušet, jestli mají uživatelé o jejich aplikaci zájem. Pozor by si ale měly dávat firmy, které mají specifické požadavky na zvýšenou bezpečnost. Například pro finanční instituce není PWA ideální.

Příklad PWA aplikace

best-pwa-examples
best-pwa-examples
 

Philipp Engelmann: E-commerce for luxury goods

Philipp se ve své přednášce zaměřil na generaci Z. Z jeho průzkumu vyplývá, že u generace Z začíná být trendem nákup na Instagramu, a proto očekávají prolinkování produktů přímo u příspěvků.

V průzkumu zjistil, že až pro 60 % lidí z generace Z je důležité, zda je obsah personalizovaný a ovlivní je v nákupu. Také přišel na to, že jim trvá pouhých 8 sekund, aby si na obsah udělali názor. Tedy záleží u nich na vizuálu i na dostupných informacích na první pohled.

Zaměřil se i na UX. Jak optimalizovat stránku pro mobilní zařízení, na kterých generace Z tráví nejvíce času? Doporučuje inspirovat se u velkých hráčů na trhu, jako například Apple. Tito hráči dávají velké peníze do průzkumů, a tak mají často ty nejlepší data a informace. Dodává ale, že e-shopy nejčastěji dělají chybu při umisťování CTA tlačítka na mobilních zařízeních, které by správně mělo být v dosahu palce, a to v průměru dosahu praváka a leváka.

Zhodnocení očima oXy: V ČR jsou zatím konverznější návštěvy z desktopu než z mobilních zařízení, přestože návštěvnost e-shopů z mobilních zařízení roste - v minulém roce tvořila návštěvnost e-shopů z telefonu 51 %. Vyšší konverzní poměr na desktopu zpravidla vede k nastavení o 50 % méně z ceny za proklik pro mobilní zařízení. Lidé stále více využívají mobilní zařízení k prohlížení a pro nákup preferují desktop. To se ale s generací Z, která bere mobil jako primární zařízení, bude postupně měnit a je potřeba se na to připravit. Optimalizaci checkout procesu a budoucnost e-commerce v mobilních zařízeních vidí i Google se svým Google Pay, o kterém mluvil Tomáš Böhm v rámci přednášky na oXy Day 2019.

Další novinky a trendy, které zazněly na konferenci:

  • PSD2 – Silné ověřování klienta (SCA) – Velcí hráči, jako například Zalando, nově implementují dvoufázové ověřování při platbě kartou na e-shopu. Ověřování probíhá přes telefon a pomocí otisku prstu. Důvodem je důvěryhodnější autorizace a zjednodušení plateb.
  • Marketplace Amazon – Chcete expandovat na zahraniční trhy, ale bojíte se, že o vaše produkty nebude zájem? Tom Pham doporučuje vyzkoušet nejdříve prodej produktů na platformě Amazon, který je rozšířený ve spoustě zemí. Výhodou je, že si nemusíte zakládat žádný e-shop s více jazykovými mutacemi a zároveň zjistíte, jestli je o vaše produkty v zahraničí zájem.

Zjednodušení plateb, marketplaces a i další e-commerce trendy více rozebíráme v článku 10 e-commerce trendů v roce 2020.