Ekologie, strategie a síla brandu: 10 e-commerce trendů, které by vám v roce 2020 neměly uniknout
Proč se o trendy zajímat?
V roce 2018 oXyShop vyrostl o 30 procent a loni dokonce o 39 procent. Pravidelně roste i celý trh. Obrat českých e-shopů loni přesáhl 155 miliard korun, meziročně tak vzrostl jejich počet o 15 procent.
Do roku 2023 dosáhne český e-commerce trh na tržby 291 miliard korun s průměrný meziročním růstem 16 procent. Jak držet krok s trhem a nezapadnout mezi konkurenci?
1. Velcí e-commerce hráči spolknou malé e-shopy
Co je malé, to je sice milé, ale k úspěchu to nestačí. Řeč je o malých e-shopech, které to ani v letošním roce nebudou mít na trhu jednoduché. Jenom v roce 2019 zaniklo v Česku 4 300 e-shopů. Jedním z nejvýraznějších důvodů, proč to malým e-shoperům tolik neklape, je konsolidace trhu.
Českému e-commerce trhu už pár let dominují velcí hráči jako Alza.cz, Mall.cz, Notino, Rohlik.cz nebo CZC.cz a díky svým službám a cenové politice tlačí menší e-shopy do existenčních problémů. TOP 10 velkých hráčů má v Česku na svědomí až 50 procent obratu.
2. Marketplaces ovládnou trh
Za konsolidací trhu stojí také takzvané marketplaces. Portály, které na jedné platformě sdružují nejen svoji nabídku, ale také produkty ostatních e-shopů. Často vznikají z největších a nejznámějších e-shopů, které využívají silného brandu a poptávky svých stávajících zákazníků a nabízí jim nové produktové portfolio od jiného dodavatele. Tím postupně konsolidují trh a vytváří jednotnou platformu integrující transakce, služby i marži.
Říkáte si, že to se v Česku nemůže stát? O něco podobného se již snaží Alza.cz nebo Heureka.cz. Ve světě pak roste Amazon, ve střední Evropě se daří Alibabě a v Rumunsku či Polsku funguje Allegro.
3. Bez strategického plánování to nepůjde
Když malý e-shop nepohltí velký hráč, může ztroskotat na spoustě dalších věcí. Nejčastěji proto, že postrádá dlouhodobé plány a cíle. V rostoucí české e-commerce je obrovská konkurence a každý, kdo začne podnikat bez strategie, může brzo skončit. I letos je pokračujícím trendem základ, bez kterého se žádný e-shop neobejde - plán a strategie.
Vyvarujte se tomu, abyste kvůli absenci plánu přišli o budoucí úspěchy. Definujte si kvartální a roční cíle, snažte se nabízet unikátní produkty a služby a nezapomeňte na pravidelné měření a vyhodnocování.
Důkazem, že dobrá strategie je základem úspěchu, je například decoDoma.cz. Společnost se v roce 2012 rozhodla založit e-shop v rámci kterého jsme společně nastavili i e-commerce strategii. Díky ní se nyní pyšní růstem tržeb od zahájení spolupráce o 2020 %, expanzí na 4 trhy a více než 150 000 objednávkami ročně. A jak jste na tom s vaší e-commerce strategií vy?
Chcete mít správně nastavenou e-commerce strategii?
Celou strategií vás provedeme krok po kroku na workshopu E-commerce strategie.
4. Ekologie a udržitelnost na vzestupu
Jde o jeden z největších trendů poslední doby nejen v e-commerce. Udržitelnost je téma číslo jedna pro většinu byznysů a kdo neomezuje plastové obaly a dopravu, jako by nebyl.
Prodejny Albert se zkouší prosadit s bezobalovým sortimentem, Gambrinus oznámil konec piva v PET lahvích a Mattoni experimentuje s vratnými obaly.
Co můžete udělat pro to, aby byl váš e-shop udržitelnější?
- Omezte obaly co nejvíce to půjde.
- Používejte recyklovatelné a biologicky rozložitelné materiály.
- Nepoužívejte nadměrné obaly. Velikost obalů přizpůsobte velikosti baleného zboží.
- Dejte sbohem nevyžádaným papírovým letákům.
- Vyřizujte co nejvíce věcí elektronicky - netiskněte zbytečně faktury.
- Upřednostňujte zboží od českých výrobců, abyste snížili množství emisí z dálkové přepravy.
5. Mobile first v hlavní roli
Bez mobilů nedáme ani ránu a spoléháme na ně čím dál víc i při nakupování. Kdo dnes nemá uživatelsky přívětivé prostředí pro mobily, nemůže se divit, že mu prodeje tolik nešlapou.
Trend mobilních nákupů je na vzestupu a čísla to jen potvrzují. V loňském roce tvořila návštěvnost e-shopů z mobilních zařízení 51 procent. Odhaduje se, že do konce roku 2021 bude mobilní prodej představovat až 73 procent veškerých online prodejů.
V roce 2020 posílí také mobilní aplikace, které oproti webovým stránkám přizpůsobeným pro mobily prokazují mnohem vyšší míru konverzí. A to až o 100 - 300 procent. Platí totiž, že uživatel mobilní aplikace absolvujte zákaznickou cestu třikrát rychleji a vidí 4,2 krát více produktů než ten, kdo si e-shop prohlíží jinde.
Mezi e-shopy je čím dál oblíbenější takzvaná PWA technologie. Progresivní webová aplikace je kompromisem mezi běžnými webovými stránkami a mobilní aplikací. Jde v podstatě o běžnou webovou aplikaci (HTML, CSS a JavaScript) obohacenou o funkce, které dají zákazníkovi pocit, že pracuje s mobilní aplikací. Pokud nechcete platit za udržování mobilní aplikace a její umístění v app storech, PWA technologie pro vás může být lepším řešením.
6. Objednání a placení za pár vteřin
Cíl vašeho e-shopu je jasný. Chcete, aby zákazník co nejrychleji objednal a ideálně i zaplatil obsah košíku. Váš zákazník zase touží potom, aby placení bylo co nejrychlejší. Proč si nevyjít vstříc? Doby placení převodem na účet už jsou naštěstí za námi a dnes máte na výběr několik možností, jak platbu za produkty urychlit.
Alza.cz například umožňuje uložení platební karty ke zjednodušení celého procesu. Místo neustálého opisování čísel vložíte pouze bezpečnostní trojčíslí. Při přihlášení do uživatelského účtu se za vás navíc předvyplní veškeré informace o dodání.
Zjednodušení jdou naproti i poskytovatelé jednotlivých platebních metod. Google věří, že zavedením Google Pay se podaří zvýšit počet dokončených nákupů. Díky této službě můžou zákazníci platit na podporovaných e-shopech jednoduše, rychle a bezpečně. To stejné platí pro Apple Pay, které využívá například CZC.cz nebo iStyle. Setkat se můžete také s Mall Pay a platebními bránami jako GoPay, PayU a dalšími.
7. Kdo personalizuje, ten jede
Doby, kdy personalizace končila u oslovení jménem v mailingu, jsou dávno pryč. Dnes e-shopy pomocí zákaznických dat přizpůsobují návštěvníkovi celý obsah stránky. Od textů po produkty a další služby. A pokud to nedělají, prodělávají více než tuší. Kvůli špatné personalizaci přišli podnikatelé v loňském roce o ohromných 756 miliard dolarů.
Když na to půjdete správně, můžete naopak váš zisk zvýšit do konce roku až o 15 procent. Pro více než polovinu nakupujících je podle průzkumů personalizace důležitá a 74 procent marketérů proto věří, že personalizace hraje důležitou roli při zlepšování zákaznických vztahů.
8. Vsaďte na budování brandu
Určitě si ještě vzpomenete na reklamu “bóbika”. Vybavíte si ale, s jakou značkou byla spojená? Málokdo odpoví správně, že s vyhledávačem Centrum. Stejný problém v současné době trápí i spoustu e-shoperů. Zákazník si u vás koupil kvalitní produkt, se kterým je spokojený, ale když se ho někdo zeptá, kde ho pořídil, za nic si na váš e-shop nevzpomene. Tím spíš, pokud nákup proběhl přes Heuréku nebo jiný zbožový srovnávač.
Výkonnostní kampaně jsou navíc čím dál tím dražší a přivézt zákazníka je složitější než dříve. Co to znamená? Že je třeba investovat do brandingu ve vašem marketingu. Na rozdíl od výkonnostního marketingu není cílem brandingu okamžitý prodej, ale vytvoření dostatečně širokého publika, které si zapamatuje vaši značku. Díky tomu se k vám budou vracet a opakovaně kupovat vaše produkty.
Jak postavit úspěšnou e-commerce značku?
Přečtěte si, co poradil účastníkům na oXy Day 2019 odborník na marketing Josef Havelka.
9. Spokojený zákazník = vracející se zákazník
Čím jednodušší nákupní proces, tím více objednávek. Rok 2020 není výjimkou a i letos bude platit tato ověřená rovnice.
V e-commerce se rok od roku klade větší důraz na UX neboli user experience. Co k tomu patří? Váš web by měl být každopádně responzivní, myslete na zákazníky, kteří objednávají na mobilu i na ty, co si váš e-shop prohlíží na velké obrazovce v práci. Vyhněte se drobnému písmu a místo dlouhého textu používejte raději ikony. Pro uživatele je také mnohem lepší stránky posouvat než se k něčemu složitě proklikávat. Zároveň se ale nesnažte být až moc kreativní, abyste zákazníka neodradili.
Nepodceňujte ani zákaznickou péči (customer care). Není nic horšího než zákazníka nechat čekat týdny na odpověď k detailům zboží nebo informace k nákupu.
Vztahu Customer care a UX se budeme věnovat také na našem oXy Meetupu - poznačte si do kalendáře datum 24. září.
10. B2B míří i do e-commerce
Do online světa si postupně nachází cestu i B2B. Ať už formou nových produktů nebo online platforem.
Vznikají například katalogy, které můžete využít jak pro B2B, tak pro B2C zákazníky - podívejte se na katalog našeho e-shopu Alimpex. Velkou výhodou je v tomto případě automatizace a celkové zjednodušení procesu.
Jedním z hlavních rozdílů mezi B2C a B2B v e-commerce je udávání ceny. Zatímco u B2C je cena většinou pevně daná, u B2B transakcí se ceny liší podle odběratele. U jednotlivých partnerů tak můžete nastavovat různé cenové hladiny a ke každému přistupovat individuálně.
Svět e-commerce se neustále vyvíjí a pokračovat v tom bude i letos. Ať už chcete zvýšit svůj obrat, posílit branding nebo zlepšit zákaznický zážitek, bez sledování (a aplikování) nových trendů se neobejdete. Inspirujte se naším výběrem a dodejte svému byznysu potřebnou energii i v roce 2020.
Kterou novinku plánujete vyzkoušet jako první?