Krize jako příležitost: 5 kroků v současné situaci

Pandemie. Válečná krize. Inflace. Zdálo by se, že podnikání v tuto dobu nepřináší žádnou jistotu. Stejné problémy jako vás ale trápí všechny – včetně vaší konkurence. Neseďte proto s rukama v klíně. Najděte svoji příležitost, vyhrňte rukávy a jednejte.



Dopady válečného konfliktu na svět e-commerce

Ztráty na životech a lidská utrpení. To jsou bez debat nejtragičtější dopady války. Ve srovnání s tím jsou důsledky ekonomické krize zanedbatelné. Přesto byste neměli nečinně přihlížet a čekat, až se situace přežene. Je třeba včas analyzovat, jak může válečný konflikt ovlivnit (případně jak už ovlivňuje) vaše podnikání – a co můžete udělat pro to, abyste negativní dopady minimalizovali. Anebo ještě lépe: abyste je obrátili ve svůj prospěch.  

Nejen ropa a zemní plyn, ale také drahé kovy můžou začít chybět na globálním trhu. Rusko je jedním z největších dodavatelů niklu (jako klíčové suroviny pro výrobu elektrobaterií), palladia nebo chromu. K nedostatku čipů se tak postupně přidávají výpadky dalších zdrojů. Jaké jsou 3 nejviditelnější dopady v oblasti e-commerce
 

Narušení dodavatelského řetězce

Globální dodavatelský řetězec se ještě nevzpamatoval z pandemie Covid-19 a už prochází další těžkou zkouškou. Americká společnost Interos odhaduje, že na dodavatelském řetězci z Ruska nebo Ukrajiny je závislých více než 300 000 amerických společností. Pokud jste to ještě neudělali, zanalyzujte si svůj dodavatelský řetězec, ať víte, kde jsou vaše slabá místa.   

Armando Roggioautorita v oblasti elektronického obchoduradí, jak na to. Ganttův diagram pravděpodobně dobře znáte z projektového managementu. Použijte tento nástroj na zpracování zpětné analýzy dodavatelského řetězce. Začněte u dodávky zákazníkům a kontrolujte každý předcházející krok. Pokud váš dodavatelský systém vyhodnotíte jako nespolehlivý, začněte jednat: nakupovat dříve, držet větší zásoby nebo zvolnit v oblasti propagace – například se vyhnout akcím jako je Černý pátek.
 

Vyšší ceny za dopravu 

Ropa a plyn zdražují, a promítají se už i do nákladů za dopravu – nejen drobní přepravci, ale i velké flotily kontejnerových lodí zvyšují (nebo budou zvyšovat) ceny. Co s tím? Spočítejte si, nakolik budete muset cenu za vyšší dopravu promítnout do svých nákladů. Následně zvolte vhodné řešení. Zdražíte svoje zboží nebo si ukrojíte část peněz z vlastní marže? Jakékoliv změny svým zákazníkům v každém případě srozumitelně komunikujte. A ať už zvolíte jakoukoliv strategii, řiďte se podle spotřebitelské poptávky (viz další bod).
 

Menší spotřebitelská poptávka vs. vytváření zásob

Část zákazníků v poslední době bilancuje a přehodnocuje své priority. Někteří zákazníci ani na nákupy „nepotřebného“ zboží nemají finance. Pořád to ale neznamená, že nižší spotřebitelská poptávka musí zasáhnout vaše podnikání.

Druhou častou reakcí na krizi je totiž snaha vytvořit si zásoby (panické nákupy zboží v době první vlny pandemie máme všichni ještě v živé paměti). Spadají vaše produkty do kategorie „hromadění zásob“? Pokud to dává smysl (a máte dost zásob na skladě), pracujte s tím. Nabídněte svým zákazníkům zvýhodněné balíčky. A připomínejte jim, že díky nákupu většího objemu ušetří také za dopravu.
 

Podnikatelské patero v krizi: 

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Nečekejte, až vás situace donutí jednat naostro. Co můžete udělat teď hned, abyste byli připravení a vyšli z krize silnější?
 
  1. Podnikatelská rizika a příprava na nejhorší: Definujte si veškerá rizika spojená s krizí a zvolte si scénáře, jak je minimalizovat. Vizualizujte si nejhorší možný scénář a určete si krok po kroku, jak ho budete řešit. Víte, z čeho pokryjete náklady?
  2. Omezený počet dodavatelů: Snažte se rozšířit svoji dodavatelskou základnu. Začněte nezávaznou poptávkou a spočítejte si, jestli vám změna či rozšíření dodavatelů vyplatí výměnou za větší stabilitu vašeho podnikání.
  3. Změna nákupního chování: Dá se očekávat, že vaši zákazníci změní své návyky? Kterým směrem a jak z toho můžete profitovat? Na základě analýzy zvolte vhodnou strategii komunikace.
  4. Velikost portfolia: Pochází většina vašich zisků z prodeje jednoho nebo dvou výrobků? Pokud je to možné, rozšiřte své portfolio a postavte svůj byznys na záložní nohu, která vám pomůže ustát období krize.
  5. Digitalizace: I vaši zákazníci často prožívají náročné období, neztěžujte jim proto běžné fungování jakoukoliv překážkou v digitálním prostředí. Investice do přívětivého online řešení se vyplatí v kterékoliv době – a v době krize obzvlášť. Pokud si k vám zákazníci najdou cestu teď, rádi se k vám budou vracet i v době příznivější.
 

Chcete pomoct s e-commerce platformou na míru?
Napište nám na marketing@oxyshop.cz