E-mail marketing – tajná přísada vašeho kanálového mixu. Jak ji přimíchávat, aby měla co největší efekt?

E-mail marketing dávno neznamená hromadné rozesílání e-mailů na všechny strany. Naopak, když se dělá chytře a promyšleně, dokáže vám v každé fázi nákupního procesu přinést opravdu hodně – může zaujmout, přesvědčit k nákupu, podpořit další prodeje i upevňovat vztah zákazníka k vašemu e-shopu.

Efektivní e-mail marketing zvyšuje počet prokliků až o dvojnásobek

E-mail marketing byl a je jedním z nejvíce podceňovaných komunikačních kanálů. Proč? Zkrátka proto, že ho málokdo umí dělat opravdu dobře a mnoho lidí si jej stále představuje jako kobercový nálet na e-mailové schránky všech možných kontaktů.

Bohužel, je to částečně stále pravda. Schválně se zkuste zamyslet nad tím, kolik e-mailů, newsletterů a nabídek všeho druhu přistane každý měsíc ve vaší mailové schránce. Kolik z nich otevřete? Kolik pročtete? A jsou nějaké, které dokonce pravidelně vyhlížíte?

Naše data potvrzují, že pokud e-mail marketing děláte správně, Open Rate vám může vyskočit až na 50-60 % s Click Rate až 15 %. Pro porovnání, u hromadné rozesílky evidujeme průměrnou míru otevření e-mailů 15 % s proklikem 2 %. To znamená, že pokud e-mail marketing děláte správně, máte větší šanci, že se k vám na e-shop proklikne více lidí a tím získáte i více objednávek. Zároveň pokud segmentujete své zákazníky, posíláte na ně menší počet e-mailů, které jsou personalizované a relevantní.

Co je e-mail marketing a proč se vyplatí? Čtěte v článku Objevte kouzlo e-mail marketingu.

E-mail marketing jako součást komunikačního mixu

Výsledný efekt e-mail marketingu závisí nejen na správném zacílení a obsahu, ale také tom, jak dobře ho zakomponujete mezi vaše ostatní marketingové kanály. Vaším cílem by měl být stav, kdy veškerá komunikace vedená směrem k zákazníkovi z různých kanálů funguje v souladu a vzájemné synergii.

Cesta k lepším výsledkům, vyšším číslům a lepším vztahům se zákazníky vede přes chytré propojení všech nástrojů, které máte k dispozici. Když je vaše sdělení jednotné a vaše marketingové kanály různorodé, vše se navzájem posiluje a funguje ve váš prospěch.

Dobrý e-mail marketing musí být...

Zahrnout e-mail marketing do kanálového mixu ale nestačí. Aby vám přinášel tížený efekt, musíte dodržovat několik dalších pravidel a zásad.

... promyšlený a koncepční

E-mail marketing můžete dělat sebelíp, ale bez promyšlené strategie se z místa nepohnete. Řekněte si, jak e-mailing zakomponujete do komunikačního mixu. Příkladem efektivního zapojení e-mailingu do komunikačního mixu je náš klient Animod. Určete si také konkrétní cílové skupiny, typ obsahu, sdělení, cíle rozesílky, frekvenci a časový plán, nastavení automatizací a triggery (spouštěče). Doporučujeme si poté celou strukturu rozesílky rozvrhnout do Mind mapy, ve které vše přehledně uvidíte a zjistíte, jestli vám namyšlená podoba e-mailů dává smysl.

mindmapa
mindmapa
 

... adresovaný těm správným zákazníkům.

Segmentujte, segmentujte, segmentujte. Podle vlastností, podle pohybu na webu, podle nákupního chování nebo aktivity v kampaních. Zkrátka vycházejte z informací, které už o svých zákaznících máte, a pak jim servírujte to, co chtějí – personalizované informace, o které mají sami zájem.

segmentace
segmentace
 

... doručený v pravou chvíli.

E-mail marketing se hodí pro každou fázi marketingové komunikace. Jiné sdělení bude chtít zákazník, který na vás teprve narazil, jiné bude chtít ten, kdo už u vás někdy nakupoval. Pošlete e-mail těm správným zákazníkům v tu správnou chvíli jejich nákupního procesu a máte z půlky vyhráno.

personalizace
personalizace
 

... nápaditý.

Důraz na kvalitní obsah je u e-mailového marketingu minimálně stejně důležitý jako u jiných kanálů. Zaujměte, bavte, přinášejte hodnotu. Vyhrajte si s předmětem e-mailu, závěrem zákazníka vyzvěte k nějaké akci a nezapomínejte na vysokou míru personalizace – v obsahu i formě.

escalate
escalate
 

... aktuální.



E-maily, které se věnují aktuálním tématům, mívají mnohem vyšší čtenost a častěji vedou k požadované akci ze strany zákazníka. Buďte sezónní, reagujte na změny počasí, situaci na trhu nebo i na veřejné dění. Dejte zákazníkům vědět, že při čemkoli, co se zrovna děje, myslíte především na ně.

celticsupply
celticsupply
 

... pravidelně vyhodnocovaný.

Pokud jste v marketingu trochu zběhlí, pak víte, že jeho úspěch stojí na pravidelném měření, hodnocení a testování. I e-mailovému marketingu je třeba se po této stránce věnovat, když chcete zjistit, co na vaše potenciální i stávající zákazníky platí. Na to nejlépe funguje A/B testování, díky kterému zjistíte, kterou podobu e-mailu zákazníci preferují více.

K vyhodnocení využijte nástroj Google Analytics, díky kterému zjistíte statistiky o počtu a velikost nákupů i počet asistovaných konverzí, které díky e-mail marketingu vznikly. Pro zjištění dat z konkrétního e-mailingu pak využijte váš e-mailový nástroj, ze kterého zjistíte míru Open Rate i Click Rate.

vyhodnocení
vyhodnocení
 

Příklad: Právě jste naskladnili plno zahradního nábytku a sezóna se blíží? Napište blogový příspěvek s inspirací pro terasy a balkony a zároveň ukažte vaše nové zboží na sítích. Zákazníkům, kteří o produkty projeví zájem třeba návštěvou článku nebo komentováním na Facebooku, pak pošlete dobře napsanou emailovou nabídku. Šance, že u vás nakoupí, se násobí.

B2B e-mailing na vzestupu

Věděli jste, že e-mailový marketing se dá velmi efektivně využívat nejen v B2C businessu, ale i v B2B? Nabídky pro nákupčí, re-marketing, avíza o novinkách – to vše je e-mailová komunikace, na kterou se dají aplikovat všechny popsané principy úspěšného e-mail marketingu. A co víc – když to uděláte, budete zase o krok napřed před ostatními, protože běžný standard to ještě není.

Osvědčilo se nám, že B2B mailingy fungují pěkně, mají dobrou odezvu. Je to z důvodu, kdy e-mailová schránka u B2B není až tak přeplněná, a proto umožňuje větší zásah příjemců“, říká Tomáš Pektor, Content Specialist z divize Digital Marketingu.

E-mail marketing je dvousečná zbraň – může vám i ublížit

Tak jako dobrý e-mail marketing funguje ve váš prospěch, tak ten špatně vedený funguje celkem výrazně ve váš neprospěch. A to by byla škoda. Pokud máte v plánu SPAMovat vaše kontakty, nedělejte to. Může vám totiž uškodit více, než si myslíte.

Dobrý e-mail marketing vyžaduje péči, čas a know-how. Proto na něj má řada firem vyčleněné kapacity svých zaměstnanců nebo je outsourcuje externě. Pokud do něj budete i vy investovat dostatek svých kapacit, vyplatí se vám.

Máte v plánu začít využívat e-mailing v rámci své marketingové komunikace? Nechte si poradit od specialistů a vyzkoušejte některý z chytrých e-mailingových nástrojů. U nás v oXyShopu pracujeme s Ecomailem a rádi vám jej přimícháme do vašeho komunikačního mixu tak, aby vám přinášel co nejvíc.

Zamíchejte e-mail marketing do vašeho komunikačního mixu

Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz a my vám pomůžeme s nastavením e-mail marketingové strategie.