Zpětné odkazy, linkbuilding aneb offPage faktory
Bylo nebylo v pradávné době vzniku fulltextových vyhledávačů, se sešlo pár chytrých hlav, které začaly vymýšlet, jak by mohly vyhledávací algoritmy fungovat.
Kromě parametrů samotné stránky se začali zabývat postavením stránky v kontextu celého internetu. Celkem jasnou premisou: je-li webová stránka kvalitní, budou na ni uživatelé odkazovat, vznikl ve dvou chytrých hlavách (Larry Page, Sergey Brin – zakladatelé Google) PageRank…
Ale nebudeme mluvit o PageRanku a jeho tvorbě. Stačí jen vědět, že PageRank je číslo, které Google přiřazuje ke každé stránce a vyjadřuje něco jako hodnotu, věrohodnost nebo důležitost stránky z pohledu zpětných odkazů.
Důležité je zamyslet se nad původní myšlenkou a tedy i fungováním Pageranku, který je tím vyšší, čím více stránek a čím důležitější stránky na danou počítanou stránku odkazují
- Odkazy na vaše stránky jsou důležitým SEO tzv. offpage faktorem (faktorem mimo stránku), který zvyšuje vaše pozice ve fulltextovém vyhledávání. Pokud je stránka bez jediného odkazu, je prakticky nevyhledatelná.
Není to tak jednoduché!
Po krátkém zamyšlení napadlo řadu vykuků (rozuměj „SEO profíků“), že přece odkazy nemusí vznikat přirozeně. Předpokládaný přirozený vznik odkazů – tedy předpoklad, že uživatelé sami z čisté lásky budou odkazovat na své oblíbené stránky - vzal za své.
Nastala doba temna, kdy weby soupeřily nakupováním tisíce odkazů, stovek PR článků…
A přišel tučňák…
Samozřejmě nikdy nešlo jen o kvantitu odkazů, ale také o kvalitu, kterou se mimo jiné rozumí, že odkaz vede z relevantní stránky s kvalitním a relevantním obsahem (rozuměj obsahem, který má k odkazované stránce nějaký vztah). Avšak vytvořit, nakoupit či jinak získat kvalitní odkaz je (a bylo) tak tuze náročné, že cesta obrovských kvant pochybných odkazů byla snazší.
Příchod algoritmu Google Penguin v dubnu 2012 (a zejména Google Penguin 2.0. v březnu 2013) vše (konečně?) změnil. Google Penguin, zjednodušeně řečeno, dělá (mimo jiné!) to, že snižuje hodnocení těch stránek, které využívají tzv. black-hat SEO techniky – umělého zvyšování pozic webových stránek ve fulltextu manipulací s počtem zpětných odkazů. A ejhle! Kvalita nyní vítězí nad kvantitou. Dobro zvítězilo.
Co teď? Jak získám kvalitní odkaz?
Těžko. Anebo lehce – jak se to vezme. Nejlepší technikou je tzv. content marketing. Přeloženo: jít cestou původní myšlenky, že na kvalitní web (obsah) budou uživatelé ale i webmasteři sami odkazovat. Je třeba tvořit kvalitní obsah a tedy i kvalitní web. Vy jen zvyšujete informační hodnotu svého webu a odkazy přijdou samy. Krásné, že? Proto jsme nedávno pro vás vydali návod na práci s obsahem .
Ale i tak se dají odkazy nakupovat a vytvářet „uměle“ – byť práce je to časově náročná. Je třeba dbát na přirozenost odkazu, ať už vede odkudkoliv: rozpoutat na nějakém oborovém fóru diskuzi, vytvořit kvalitní informační web, domluvit se s dobrým a čteným blogem…možností je spousta. Platí obecné pravidlo dělat věci pro lidi, nikoliv „pro SEO“.
Na druhou stranu, je tu stále ta možnost využít služeb některých „SEO kouzelníků“ a koupit si „2 milióny a 42 odkazů“ – takových nabídek najdete na internetu spousty.
Ale to v žádném případě nedělejte!
Google Penguin 2.0 je totiž ostrej týpek a může Váš web za nakupování nekvalitních odkazů jednoduše penalizovat, tzn. ve výsledcích vyhledávání pohřbít až na samé dno. Což samozřejmě také využila řada vykuků, kteří začali na konkurenci odkazovat z všemožných pornostránek a jiných „špičkových“ webů. Nejen proto Google nabízí nástroj na distancování se od odkazů: www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main .
Poctivá práce s webem: jeho budování a provoz zaměřený na přínos hodnoty pro uživatele je tou správnou cestou.
A to v každém případě dělejte!
První zásada, kterou našim klientům vštěpujeme do hlav je:
- Tvořte kvalitní web = obsah
Je i cesta bez odkazů, jak o svém webu můžete fulltextovým vyhledávačům dát vědět:
- Zaregistrujte web do Google Webmaster Tools a Seznam přidej stránku
A pak můžete přejít na ošemetný krok:
- Zaregistrujte web do kvalitních katalogů - není jich mnoho, my naše klienty registrujeme do cca 10-20 základních katalogů typu firmy.cz.
Na závěr se můžete věnovat tzv. linkbuildingu :
- Tvořte (opatrně a přirozeně) zpětné odkazy – věnujte čas linkbuildingu - diskutujte, blogujte, žijte se svými zákazníky online dnem i nocí.
Co pro Vás můžeme udělat my?
- Webmaster Tools, Seznam přidej stránku a registraci do základních katalogů /ready2go/revize-kontrola-upravy/modul
- Aktivní linkbuilding /ready2go/linkbuilding/modul