Otevřít

Jaký byl rok 2017 v české ecommerce

To nejpodstatnější z roku 2017 a inspirace pro rok 2018!

Martin Rogozný
26. leden 2018

Pojďme se společně ohlédnout za rokem 2017 z pohledu české ecommerce. Přiblížíme nejdůležitější události na trhu, kteří obchodníci jich nejlépe využili, kdo rostl a kdo naopak klesal. Poradíme vám, jak využít tyto poznatky ve svůj prospěch. Na závěr představíme bonus s názvem COMET.

Na úvod musíme uvést několik podstatných čísel, bez nich by to nešlo. V roce 2017 rostla česká ecommerce přibližně o 18 % (dle zdrojů APEKu), což vyjádřeno v útratách českých zákazníků činí 115 miliard korun. Celkový obrat oXyShopů se pohybuje kolem 10 miliard korun. Pokud se podíváme na to, jak je ecommerce zastoupena v českém maloobchodě, tak letos poprvé překonala hranici 10 % a i v dalších letech se předpokládá její růst.

Rok 2017 byl o propojování onlinu s offlinem. Rostl jak počet eshopů, tak kamenných prodejen. Lidé měli v roce 2017 větší chuť pro zakládání eshopů, takže na konci roku 2017 jsme jich na české scéně evidovali již 40 100. Stejně tak rostl počet kamenných prodejen, které mají doplňovat eshop nebo naopak eshop doplňuje je. Jejich počet se zvýšil z 9 000 (rok 2016) na 9 300 v roce 2017.

Zajímavá je skutečnost, že eshopy si začínají zakládat i podnikatelé a obchodníci, kteří ještě před pár lety zastávali názor, že eshop nikdy mít nebudou . I s ohledem na tuto skutečnost očekáváme pro rok 2018 další růst počtu eshopů. Ty největší eshopy pak jdou opačnou cestou a přesouvají se do offlinu a roste počet jejich poboček napříč celou republikou. Těmto velkým prodejcům jde především o to být ještě blíže zákazníkovi a nabídnout mu doručení zboží ještě tentýž den, což je komfort, který nikde jinde na světě zákazníci nenajdou.

Lidl a Humanic jsou již online

Pokud jste to nestihli vstřebat, tak v roce 2017 do online světa vstoupili dva velcí hráči: Lidl s obchodem s potravinami a spotřebním zbožím a Humanic s obuví. Paradox ale je, že Lidl do plánovaného online prodeje potravin nakonec nevstoupil a zaměřil se na produkty, které se tak rychle nekazí. O tom, jaké to mělo dopady na drobnější eshopy si ještě povíme.

A co nejvíce frčelo v roce 2017?

Jednoznačně elektronika! Ta všem tabulkám vévodí již dlouhá léta a nemáme sebemenších pochyb o tom, že tomu tak bude i v dalších letech. Další segmenty prodejů už jsou ale relativně vyrovnané. S 11 % se o druhé místo pere oblečení a móda s kategorií dům a zahrada. Celkový přehled nejprodávanějších komodit nejlépe vystihuje infografika cenového srovnávače Heureka:

Heureka.cz infografika

Infografika_Heureka

dopravci
dopravci

Největší problém v roce 2017? Jednoznačně dopravci!

Jak už to tak bývá, tak i v roce 2017 platilo, že není všechno zlato, co se třpytí. Rok 2017 přinesl jeden obrovský faul na provozovatele eshopů, kterým byli dopravci. Ti byli v předvánočním období kvůli personálním nedostatkům tak vytížení, že doručování některých vánočních dárků probíhalo ještě v půlce ledna! I v dopravě se podepsal vstup Lidlu do online prostředí. Poptávka po jeho produktech byla tak velká, že dopravce zavážející zboží Lidlu, nestíhal vyřizovat další zásilky.

responz
responz

Vy ještě nejste responzivní?

Velkým tématem posledních let je responzivní design webů. Na český srovnávač Heureka.cz přistupovalo v roce 2017 z mobilních zařízení již více než 40 % uživatelů. Na slovenské Heurece je to číslo dokonce ještě o pár procent vyšší, konkrétně 48 %. I přes tento fakt je v Česku stále téměř 50 % eshopů, které responzivní design nemají, nevyužívají ho nebo neví, co to znamená. Pokud mezi ně také patříte, měl by pro vás v roce 2018 být responzivní design jedno z největších témat.

ilustracni_fotka_c3-psfvwqaa7m3d-jpg-large
ilustracni_fotka_c3-psfvwqaa7m3d-jpg-large

Elektronická evidence tržeb

Posledním důležitým bodem, tentokrát z pole legislativního, bylo zavedení elektronické evidence tržeb (EET) pro vybrané platby na eshopech. Ovšem i pro ty, co EET nemají zrovna v lásce, nakonec přišla dobrá zpráva. Ústavní soud zrušil povinnost evidovat v eshopech platby kartou s účinností od 1. 3. 2018. Pokud jste loni vyloučili online platby ze svého nabídky, můžete je zase zařadit do poskytovaných platebních metod.

Výhled do dalšího roku

Hned v první polovině roku se na nás chystá další nařízení z EU, tentokrát s magickou zkratkou GDPR (General Data Protection Regulation neboli obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Vývojový tým oXyShopu pracuje na tom, aby pro vás připravil co nejkomfortnější řešení tohoto nařízení po technické i funkční stránce. Hodně věcí, které se s tímto nařízením pojí, budou spíše procesní a tam už naše kompetence nedosahují.

Máme ale i pozitivní zprávy. I v roce 2018 očekáváme další růst celé české ecommerce, a to dokonce dvouciferný, takže byste toho měli co nejvíce využít. Přinášíme několik tipů, na co se zaměřit, aby rok 2018 byl ještě úspěšnější než ten předchozí.

Na co se zaměřit v roce 2018

Doprava k zákazníkovi

Není nic horšího než mít na eshopu vymazlené UX, krásný nákupní proces, dokonalé produktové fotografie a vzbudit v zákazníkovi opravdový pocit zážitku z nakupování, když to v poslední chvíli celého nákupního procesu zazdí dopravce se svým protivným řidičem. Pokud uvažujete v roce 2018 o změně dopravce, vybírejte takového, který opravdu cílí na eshopy a snaží se být prodlouženou rukou celého nákupního procesu. Samozřejmě, že nejlepší řešení by bylo mít své řidiče a dopravovat zboží vlastními silami, to si ovšem drtivá většina eshopů nemůže dovolit.

Chatboti, umělá inteligence a automatizace

V roce 2017 jsme s naším největším klientem CZC.cz spustili chatbota Čendu, se kterým si můžete popovídat, dá vám tipy na dárek, nebo se třeba můžete doptat na stav vaší objednávky. V roce 2018 očekáváme, že i další velcí hráči spustí více či méně automatizovanou umělou inteligenci, ať už formou chatbota či jiné vychytávky, která napomůže větší automatizaci.

Stejně tak z důvodu efektivity a snižování nákladů očekáváme další růst automatizace v marketingu. Spousta menších shopů dnes funguje stylem, že se vše děje ručně. Na internetu je přitom již tolik dostupných nástrojů, které vám ušetří nespočet času a peněz. I zde se projeví větší využití nástrojů automatizace.

Personalizace

Posledních pár let patří mezi buzz words také slůvko personalizace. Kolem této oblasti je sice spoustu šumu a dezinformací, ale představte si to na příkladu. Jako žena, která se chce líbit svému muži, obdržíte krásný newsletter se spodním prádlem, kde jdou ruku v ruce krásné podprsenky doplněné smyslnými krajkovými kalhotkami a úplně na konci celého newsletteru je „tip na závěr“ ve formě pánských slipů. To vás potom hned všechny myšlenky na hříšné chvilky přejdou. Takže personalizujte, automatizujte personalizaci, ale používejte u toho selský rozum!

Video

Ti kdo z vás ještě netočí videa, začněte. Při práci s klienty se nám potvrzuje, že je jen málo oborů, kde se video nedá využít. Ať už je to krátké promo obchodu, prohlídka prodejny nebo video recenze, vše se kolem tohoto formátu točí a jeho využití prokazatelně zvyšuje konverze.

Technologické pokroky

S tím, jak technologie pokračuje a vyvíjí se, očekáváme její vliv v ecommerce také v roce 2018. Výzvou jistě bude využití hlasového vyhledávání. Osobně jsme velmi zvědaví, jak se to projeví například v organickém vyhledávání Googlu a ještě důležitější bude vliv hlasového vyhledávání na pozice ve vyhledávání.

Stejně tak očekáváme, že se weby vydají cestou dalšího zjednodušování celého nákupního procesu, například využitím biometrických dat, jako například otisk prstu. Komu by se nelíbilo automatické vyplnění údajů pomocí přiložení prstu!

Slíbený bonus na závěr

Slíbený bonus na závěr je tady! Své slovo držíme, a tak si povíme něco o projektu, který jsme pracovně nazvali COMET. Jeho podstata a vyjádření je tak trefné, že se nakonec z pracovního názvu stal název oficiální.

O co v tomto projektu vlastně jde? V posledním kvartálu roku 2017 jsme se rozhodli posunout spolupráci s klienty na zcela jinou úroveň. Velmi často od klientů slýcháme věty typu: „Víte, já moc dobře rozumím tomu, co prodávám, jsem schopen zajistit v podstatě cokoliv, ale ten eshop, tomu já ani rozumět nechci, nemohli byste mi s tím pomoci trochu více.“ Podobné věty nás nenechaly chladnými. Chceme, aby naši klienti byli úspěšní, dařilo se jim a aby rostli každým rokem a posouvali svůj business na další úroveň. Proto jsme sesbírali naše nejzkušenější kolegy, kteří prošli marketingovými a reklamními agenturami, vlastními eshopy, dopravci a spoustou dalších firem a udělali jsme s nimi vlastní tým, který má za cíl pomoci našim klientům dostat jejich obchod na úroveň, jakou si bezesporu zaslouží.

Do projektu jsme zatím zapojili vybrané klienty, kteří projevili opravdovou touhu uspět na poli ecommerce. Řešíme tak s klientem téměř vše. Od základu, jakým je rozložení jednotlivých prvků na eshopu, přes pokročilou grafiku, jednoduchý nákupní proces, až po procesy uvnitř firmy, automatizaci procesů ve skladech apod. Díky tomuto projektu máme možnost poznat naše klienty ze zcela jiného pohledu. Jednou z největších přínosů pro obě strany je možnost trávit celý týden přímo u klienta a pracovat s ním v jeho kancelářích a skladech. Poznáme tak celý tým, styl jeho práce a dokážeme pomoci zlepšit celé fungování firmy. Tento styl spolupráce má okamžitý dopad jak pro nás, tak pro klienta.

Zajímá vás, proč se projekt jmenuje COMET? Pojďte do toho s námi a zjistíte to…

Chci být v projektu COMET

Chci posunout svůj byznys zase o kus dál. Jdeme do toho spolu!