Kompletní návod, jak postupovat při expanzi e-shopu do zahraničí

Meziroční obrat českého e-commerce setrvale roste. Online nakupování je trendem doby a budoucností nákupů. Určitě jste proto minimálně uvažovali, zda nepřišel čas expandovat se svým e-shopem do zahraničí. Nebo už jste expanzi zahájili, ale výsledky se prozatím nedostavily. Ať je expanze vašeho e-shopu v jakékoli fázi, 9 ověřených tipů od NK Expand vás k zahraničním úspěchům dostane. Pojďme si je přiblížit.

1.      Dostatek času

Přípravy, realizace a pak i samotné podnikání na zahraničním e-commerce trhu je náročnou činností. Pokud expanzi myslíte skutečně vážně, je dostatek vašeho času klíčový. I když se rozhodnete celý proces expanze outsourcovat, specialisté od vás budou požadovat potřebné podklady a dílčí rozhodnutí. Položte si proto ze všeho nejdřív otázku, zda pro expanzi skutečně máte dostatečné kapacity.
 

2.      Průzkum. Poznejte cílový trh

Země, která se na první pohled může zdát jako ideální, nemusí být při pohledu na tvrdá čísla tou pravou. Zahajte proto veškeré přípravy expanze průzkumem zahraničního trhu. Jak si stojí tamní e-commerce? Bojí se místní zákazníci nakupovat na zahraničních e-shopech, nebo je, naopak (jako například Chorvaté), vyhledávají? Budete jedním z mála hráčů, nebo musíte počítat se silným konkurenčním prostředím?

Rovněž potřebujete mít přehled o nejčastěji využívaných zbožových srovnávačích. Ty jsou totiž pro většinu e-shopů zásadním prodejním kanálem. Z úplně stejného důvodu využijete přehled nejpopulárnějších marketplaces. V každé zemi jsou také preferovány jiné způsoby platbydoručování zboží, které bude třeba zákazníkům nabídnout. Bez přehledu zahraničního trhu a konkurence bude vaše expanze stát na velmi vratkých základech.
 

3.      Nedělejte nic, co zákony nedovolují

Činnost každého e-shopu musí být v souladu s místní legislativou. Proto rozhodně nestačí vzít vaše české obchodní podmínky a prohnat je překladačem. Co je u nás povoleno, může být v jiné zemi sankciováno. Například v Německu nebo Rakousku jsou právní normy regulující činnost e-shopů značně přísnější než v zemích střední Evropy. Využijte raději právní pomoc, ať neplatíte zbytečné pokuty.

Nevyužívat překladač má ještě jeden zásadní důvod. Text obchodních podmínek přeložený překladačem nebude místním zákazníkům znít přirozeně. Nesrozumitelný text je od nákupu ve vašem e-shopu spolehlivě odradí. Nepřicházejte o své zákazníky zbytečně.
 

4.      Klíčová slova. Jakou návnadu nahodit?

Lov zákazníků začíná nahozením klíčových slov, na která se chytají vyhledávací dotazy potenciálních zákazníků. Klíčovým slovům využívaných na českém e-commerce trhu je třeba přiřadit jejich nejhledanější ekvivalenty v cizím jazyce. Může se totiž stát, že i když je překlad klíčového slova správný, nejvyšší hledanost nemá. Jako příklad uveďme „herné kreslo“. I když je tento slovenský překlad českého výrazu „herní křeslo“ správný, výraz „herná stolička“ má na Slovensku násobně vyšší hledanost.

Bez kvalitní analýzy klíčových slov se v SEO a PPC kampaních daleko nedostanete. Při využívání nevhodných klíčových slov budete platit za marketing, který přinese slabé výsledky. Navíc vás v SERPu přeskočí řada jiných e-shopů, které cílí na správná klíčová slova.
 

5.      Automatický překlad není „automatic translation“

Takový překlad nabízí internetový překladač. Jenže „automatický překlad“ (nebo také „machine translation“) vám neposkytne autentické, čtivé a srozumitelné marketingové texty, které budou obsahovat žádoucí klíčová slova. Přesně proto potřebujete SEO překlad e-shopu nejlépe rodilým mluvčím.

E-shop bez precizně implementovaných klíčových slov není lokalizovaný a vyhledávače jej nezachytí. Text e-shopu také musí na místní zákazníky působit zcela přirozeně. Jako kdyby šlo o lokální, nikoli zahraniční, e-shop. I to zvyšuje v návštěvnících důvěru.


6.      Intuitivní, rychlý a přehledný nákup

Nikomu se nechce zkoumat, jak na e-shopu nakoupit. Zákazníci se chtějí orientovat intuitivně, rychle a snadno. Bezchybně zvládnutým UX e-shopu mimo jiné rázně snížíte míru okamžitého opuštění. S tou se přitom potýká řada e-shopů.

Před spuštěním zahraniční verze e-shopu si proto nechte vypracovat analýzu jazykové mutace. Během analýzy na e-shopu zkušebně nakoupí nezaujatý cílový zákazník, který je současně rodilým mluvčím daného jazyka. Dostanete tak relevantní a nezaujatý pohled na váš e-shop.
 

7.      Buďte k dispozici v rodné řeči zákazníků

Vžijte se do situace zahraničního zákazníka, který chce na vašem e-shopu nakoupit. Má v hlavě pár nejasností a chce se na ně pro jistotu telefonicky zeptat. Jenže číslo, které na vašem webu najde, nemá předvolbu jeho země, ale českou.
Jak byste na jeho místě postupovali? Ruku na srdce, opravdu byste zavolali na zahraniční telefonní číslo? Spíše byste s největší pravděpodobností nákup nedokončili. Zákazníci prostě preferují komunikaci v jejich rodné řeči. Dostupnost zákaznické podpory na lokálním telefonním čísle a poskytované rodilým mluvčím přidává na důvěryhodnosti e-shopu a přispívá ke kladné zákaznické zkušenosti.

Kromě telefonických hovorů buďte pro své zákazníky dostupní i na e-mailu a sociálních sítích. Jak už jsme zmínili, odpověď zkopírovanou z překladače jde snadno poznat.
 

8.      Online marketing s výsledky

Při vstupu na zahraniční trh potřebujete e-shop zviditelnit. K tomu využijete zejména PPC kampaně a reklamu na sociálních sítích. I když o vás zákazníci budou vědět, pořád trvá, než se rozhodnou k nákupu právě na vašem e-shopu. Proto je důležitá průběžná a důsledná komunikace směrem k nim. Jde o pravidelný obsah na sociálních sítích, články na blogu, e-mailové kampaně nebo například PPC kampaně na sezónní akce. Postupným přesvědčováním a připomínáním svého e-shopu tak převedete potenciální zákazníky na platící.

Pokud se vám podaří vybudovat v zákaznících důvěru a přesvědčíte je k nákupu, může se zdát, že máte vyhráno. Jestliže však nevyužijete marketingový potenciál, který nakupující zákazník přináší, ztrácíte spousty dalších příležitostí. Nebojte se požádat o poskytnutí recenze, která podpoří prodej například na zbožovém srovnávači.
 

9.      Ve více lidech se to lépe táhne

Spoléháte se pouze na B2C prodeje? A co příležitosti, které nabízí B2B spolupráce? Nebýt v zahraničí osamoceným e-shopem a místo toho budovat síť partnerů je mílovým krokem vpřed. A je jedno, jestli prodáváte počítače, potravinové doplňky, kosmetiku nebo rezervní dojezdová kola. My v oXyShopu nebo náš partner NK Expand vám pomůžeme oslovit potenciální partnery a nabídnout jim spolupráci, která vystřelí váš e-shop k úplně jiným číslům. Partnerství navíc přináší i další zajímavé vedlejší efekty – článek na webu partnera zlepší vaše SEO prostřednictvím linkbuildingu, společný webinář získá PR publicitu… Možností je spousta a je jen na vás, do čeho se s vašimi novými distributory pustíte.

Všech 9 tipů rozebrali naši specialisté z NK Expand na webináři, jehož záznam si můžete pustit zde. K dispozici je vám také checklist s přehledným shrnutím všech tipů. Tak na ně koukněte, ať vás na expanzi e-shopu do zahraničí nic nepřekvapí.
arrow icon